Maria Kuutti: Anna ja Elvis leirillä

Anna ja Elvis leirillä

Maria Kuutin Anna ja Elvis -sarja on edennyt kolmanteen osaansa, jossa Anna ja Elvis pääsevät tutustumaan leirielämään heidän lähtiessään mukaan Annan vanhempien osallistuessa avioliittoleirille. Tapahtumientäyteisen viikon aikana Anna ja Elvis pääsevät testailemaan erilaisia harrastuksia ja törmäävät niin uusiin kuin vanhoihin tuttuihin. Erityisesti Anna pitää uudesta ystävästään Piitusta, johon Elvis tuntuu kuitenkin suhtautuvan oudon kielteisesti.

Anna ja Elvis leirillä -kirja on ensimmäinen sarjasta lukemani kirja, mutta tulemme lapsen kanssa varmasti lukemaan myös tätä edeltävät kirjat, sen verran paljon innostuimme Annan ja Elviksen maailmasta. Kirjat on käsittääkseni suunnattu alakouluikäisille ja noin sadan sivun mittainen kirja sopii myös lukemaan oppineiden itsenäiseen lukemiseen. Mielestäni kirjassa oli hieman samantyyppistä huumoria ja iloa kuin esimerkiksi Ella-kirjoissa ja Geoetsivissä, ja lapsilukijamme nauroi lukiessa ääneen useampaan otteeseen.

Tällaisia kirjoja kaivataan ehdottomasti lisää, jotta pienten lukijoiden ilo lukemisesta elää ja voi hyvin. Vaikka satumaailmat ja seikkailutkin viehättävät, ainakin meillä tunnutaan eniten pitävän juuri tällaisista ihan tavallisen elämän kuvauksista huumorilla maustettuna.

Salla P.