Aino Havukainen ja Sami Toivonen: Tatu ja Patu kesäleirillä

Tatu ja Patu kesäleirillä

8-vuotias Timppa on lähdössä ensimmäistä kertaa elämässään lähes viikoksi kotoa pois lasten kesäleirille. Timppaa reissu jännittää, koska hän ei tunne ketään muita leiriläisiä, mutta asiat kyllä alkavat varmasti järjestyä. Jo bussimatkalla kohti leirikeskusta Timppa saa kaksi uutta ystävää, Tatun ja Patun. Kunhan leirikeskukseen asti päästään, löytyy uusia tuttavuuksia lisää. Mielenkiintoinen ja iloinen leiriviikko on valmis alkamaan.

Tatu ja Patu kesäleirillä on tutun outoa menoa tulvillaan oleva hauska lastenkirja, jo 23. lajiaan Aino Havukaisen ja Sami Toivosen kynistä. Tatu ja Patu eivät varsinaisesti ole kirjan päähenkilöt, koska kyseessä on Timpan leiripäiväkirja, mutta kuten arvata saattaa, outolalaisveljekset tuppaavat varastamaan shown tempauksillaan. Heti leirille saavuttuaan Tatu purkaa kaikki matkatavaransa, Patulla on vähän väärä käsitys makuupussin toimintaperiaatteesta, nuotion sytyttämisessä kärähtäneet kulmakarvat voidaan korvata sammalella ja niin edespäin. Ja missä onkaan turvallisinta olla ukonilman iskiessä?

Meidän perheemme 8-vuotias on viihtynyt jo vuosia Tatun ja Patun seikkailujen parissa, ja yksityiskohtia pulppuavat sarjan kirjat kiertävät säännöllisesti käsissä yhä uusia lukukertoja. Hektinen rytmi ja humoristiset yksityiskohdat ovatkin Tatun ja Patun tavaramerkkejä. Hyvää lastenkirjaa etsivän ei tarvitse pelätä pettyvänsä tämänkään Tatun ja Patun parissa. Suosittelen.