Aino Havukainen ja Sami Toivonen: Tatu ja Patu supersankareina

Outolan pojat sekaantuvat tällä kertaa supersankarialalle. Televisioaktiivinen lasersädetin (lue: kaukosäädin) muuttaa pojat supervoimia käytteleviksi supersankareiksi, jotka poikien idoli, Hyperkybermies, rekrytoi auttamaan Ylivetolan pelastamisessa. Aktiivipoika ja Mittamies joutuvat vaikeiden haasteiden äärelle ratkaistessaan Ylivetolan kadonneiden rakennusten ongelmaa.

Supersankaritarina on todella yliveto! Outojen aakkosten jälkeen Havukainen ja Toivonen ovat ilmeisesti halunneet tehdä vähän tarinavetoisemman kirjan, sillä tällä kertaa juttua vetää tiukka juoni ja tekstiä riittää. Kuvitustakin on toki runsain mitoin ja se on tavalliseen tapaan aivan täynnä uskomattomia yksityiskohtia.

Tarina on klassista supersankarikuviota, jossa sankarien on voitettava ylivoimaiselta vaikuttava pahis. Tarina kierrättää kaikki olennaisimmat supersankarikliseet huolellisesti. Tyylikin on hyvin perinteinen ja Ylivetolainen 50-lukulainen ulkoasu sekä miellyttää silmää että kumartaa kauniisti supersankarisarjakuvien kulta-ajalle.

Tatu ja Patu supersankareina on kaikin puolin todella upea kirja, jota on juonikkuutensa vuoksi mukava lukea lapselle (ja itselleen). Niin, ja etsiä kaikkia ihania visuaalisia pikkujippoja — etsikääpä vaikka Ylivetolan alun väentungoksesta supersankareita tai oikeussalista kiellettyjä esineitä. Suosittelen lämpimästi!