Aino Havukainen ja Sami Toivonen: Tatu ja Patu pihalla

Uusin Tatu ja Patu -kirja poikkeaa tähänastisista. Tatu ja Patu pihalla on outo käsikirja pihaleikkeihin. Se tuo mieleen klassiset käsikirjat, joita itse kukin on lapsena lukenut. Kirja sisältää paljon ideoita siitä, mitä pihalla voi tehdä, esiteltynä Tatun ja Patun viralliseen ja tieteelliseen tapaan.

Kirjan ulkoasu on luonnosmaisempi ja rouheampi kuin Tatu ja Patu -kirjojen tavallinen, hyvin viimeistelty tyyli. Tähän kirjaan astetta karumpi tyyli sopii hyvin ja kuvitus on tismalleen yhtä hauskaa kuin aikaisemminkin.

Kirjan sisältö on vitsikästä ja informatiivista. Osa opastuksesta on niin alkeista lähtevää, että lasten parhaaksi toivon, että näitä ideoita ei kenenkään tarvitse kirjasta oppia, mutta esimerkiksi kukkaseppelettä ei välttämättä jokainen osaakaan sitoa. Tämän kirjan ohjeilla se onnistuu varmasti. Kirja on muutenkin erinomaista luettavaa kaikkiin lapsiperheisiin, joissa lapsilta kuuluu tasainen valitus siitä, että ulkona ei keksi mitään tekemistä. Tässä kirjassa tekemistä ja ideoita riittää.

Tatu ja Patu pihalla on mukavaa vaihtelua Tatu ja Patu -sarjassa, jälleen kerran erittäin hauskaa luettavaa ja monissa perheissä varmasti hyödylliseksi osoittautuva opas hauskanpitoon pihaolosuhteissa.