Aino Havukainen ja Sami Toivonen: Tatu ja Patu, syömään!

Uusin Tatu ja Patu -kirja on Tatu ja Patu pihalla -kirjan kaltainen pienempi opaskirja, jossa tietosisältöä riittää – toki runsaalla ja älyvapaalla huumorilla kuorrutettuna.

Tällä kertaa aiheena on syöminen. Ruokaahan on käsitelty jo Veeran keittiöpuuhat -kirjassa, mutta tämä on yksityiskohtaisempi ja monipuolisempi tietopaketti siitä, mitä syömme, miten ja miksi. Kirjaan on pakattu kaiken huumorin sekaan varsin mukava paketti tietoa ravitsemukseen ja ruokailuun liittyvistä asioista. Kirja myös testaa opittua näppärillä monivalintatesteillä, jotka varmistavat, että oppi menee perille.

Kohderyhmäkin on mukavan laaja. Kirjan huumori uppoaa täysillä koululaisiin, jotka osaavat jo lukea itse, mutta kirja sopii ihan yhtä lailla ääneen luettavaksi pienemmille kuulijoille. Jälleen kerran täysosuma, kaikin puolin. Jos olenkin harmitellut, kuinka Toivonen ja Havukainen ovat jättäneet muita töitä pois (kuten Risto Räppääjien kuvituksen), harmia lieventää kummasti se, miten hyviä kirjoja kaksikko julkaisee kerta toisensa jälkeen. Keskittyminen kannattaa.