Jevgeni Vodolazkin: Arsenin neljä elämää

Arsenin neljä elämää

Täytyy myöntää, että epäröin kauan tähän kirjaan tarttumista. Olin kuullut siitä paljon hyvää, olihan sitä verrattu vaikkapa Umberto Econ Ruusun nimeen, mutta juuri se nosti rimaa kohdallani: Osaanko? Ymmärränkö? Löydänkö oikeat merkitykset? Nämä huolet osoittautuivat kuitenkin turhiksi, ja uskon, että Arsenin neljä elämää on yksi niitä kirjoja, jotka puhuvat jokaiselle juuri hänelle sopivalla tavalla.

Arseni syntyy 1400­-luvun Venäjälle Kätisen kylään. Hän varttuu isoisänsä hoivissa ja oppii tältä lääkinnän salat ja tiedon parantavista kasveista ja yrteistä. Nämä opit eivät kuitenkaan auta, kun Arsenin salainen vaimo, hänen rutosta pelastamansa Ustina kuolee synnytykseen, eikä yhteinen poikavauva jää myöskään eloon. Äiti ja poika lapioidaan miten kuten yhteishautaan rikollisten, itsemurhaajien ja katumattomina kuolleiden joukkoon, ja Arsenin elämä muuttuu peruuttamattomasti. Lopun ikäänsä, on hän sitten Kristuksen tähden houkka Ustin, Jerusalemin pyhiinvaeltaja Arseni tai skeemaan vihitty munkki Lauros, hän peilautuu vasten tätä kokemusta ja etsii ennen muuta Ustinan ja poikavauvan pelastusta.

Romaani toimii toisaalta kuin aito hagiografia, pyhän ihmisen elämäkerta, mutta samalla se luo panoraamamaisen katsauksen 1400­-luvun maailmaan ja kulttuuriin. Keskiaikana kuolema on koko ajan läsnä, rutto ja muut taudit vaanivat. Jos jollekin henkilölle jättää hyvästit, ne jätetään luultavasti ainiaaksi. Elämä ei kuitenkaan ole pelkkää hengellisyyttä, ja sen Vodolazkinin tyylin vaihtelut tuovat selvästi esille: hurskaalta hymistelyltä kuulostava puhe saattaa yhtäkkiä vaihtua karkeaan alatyyliin ja taas takaisin. Vaikka romaanin päätapahtumat kulkevatkin kronologisesti eteenpäin, on mukana ironisia pistoja modernin ihmisen tietoisuuteen.

Erikoismaininnan ansaitsee vielä Elina Kahlan asiantunteva ja tyylikäs käännös. Kerrankin kaikki ortodoksiset termit on käännetty oikein!

Arsenin neljä elämää on merkillinen, harras, syvällinen, salahumoristinenkin kirja. Suosittelen sitä lämpimästi niille, jotka etsivät ajatuksia herättävää luettavaa.