Anna-Mari Raaska: Belizessä kaikki on paremmin

Koska toimittaja Anna-Mari Raaska ei halua muuttaa miehensä kotimaahan Saksaan, eikä mies halua Suomeen pysyvästi, vaihtoehdoksi etsitään kolmatta maata, joka olisi kohtuuhintainen, trooppinen ja englanninkielinen. Näihin kriteereihin osuu Väli-Amerikassa sijaitseva Belize.

Kirja Belizessä kaikki on paremmin kertoo perheen muutosta maahan ja asumisesta siellä. Perhe on valinnut ekologisen ja säästäväisen elämäntavan, joten olosuhteet ovat melko alkeelliset, eikä elämä ole aina ruusuilla tanssimista. Jonkinlaista sopeutumista kuitenkin tapahtuu, vaikka erilaisten kulttuurien kohtaaminen ei olekaan aina helppoa. Yhteensä kirjassa on kuvattu ajallisesti noin vuoden verran perheen elämää.

Tekstit ovat irrallisia, kolumnin tyyppisiä. Anna-Mari Raaska kirjoitti aikoinaan Belizestä Helsingin Sanomien sunnuntaisivuille ja nämä ovat ilmeisesti ne samat tekstit, vaikka sitä ei kirjassa mainitakaan. Kirjoitustyyli on hauska ja kuvailee elävästi tapahtumia. Oli viihdyttävää lukea paikasta, jonne en välttämättä pääse itse koskaan matkustamaan.