Joe Abercrombie: Best Served Cold

Kosto on parasta kylmänä. Monzcarro Murcatton — myös Talinsin Käärmeenä, Caprilen Teurastajana tunnetun — kosto on tarkkaan harkittu ja verinen.

Murcatto on nainen, joka on veljensä avulla onnistunut luomaan nousujohteisen uran hyvin miesvaltaisella alalla: palkka-ameijan kenraalina. Valitettavasti molemmat joutuvat petetyiksi ja murhatuiksi liian kunnianhimoisina. Valitettavasti pettureiden kannalta, he hoitavat työnsä huonosti Murcatton kohdalla. Kostonhimoinen ex-kenraali ryömii kuoleman partaalta elävien kirjoihin ja vannoo kostoa.

Kirja sijoittuu The First Law -trilogian maailmaan, ja on samaan tapaan rujo ja armoton. Väkivalta on ainoa kaikkien ymmärtämä kieli, kun Styrian kansat hakevat keskinäistä järjestystään näinä Verisinä vuosina. Lukiessani mietin, miten voin kirjoittaa tästä kirjasta vinkin, kun ainoa keksimäni suositus on, ettei sitä kannata lukea ainakaan syödessä ruokahalun menettämisen uhalla.

Tässä kaikessa on kuitenkin killbillmäistä väkivallan ja epätoivon estetiikkaa. Taistelukuvaukset ovat henkilökohtaisia, nopeita, visuaalisia, raakoja. Ruman ansiolettelon itsekin hankkinut nainen on menettänyt kaiken muun paitsi kokemansa vääryydet ja koston. Kosto ei olekaan joka särmältään niin suloinen kuin miltä se unelmissa tuntui.

Pistävä dialogi, sysimusta huumori ja moniulotteiset henkilöhahmot – kukaan ei ole pelkästään paha, vaan kelvoton monella eri tavalla – keventävät lukukokemusta ja ovat lopulta ne tekijät, jotka saavat kääntämään aina uuden sivun.

1. Kirjava julkaisee tämän suomeksi ehkä jo tulevilla kirjamessuilla nimellä Ase Itse.

2. Eiku sekoilen, tämähän on se uusi. Suomeksi julkaistaan tietysti First Law trilogian eka.

3. Juu. Mielihyvällä olen pannut merkille, että ulos pukataan lisää suomenkielistä aikuisten fantasiaa. …Vaikka se onkin sitten tätä genren aika mustanpuhuvaa laitaa.