Beth Lewis: Bitter Sun

On vuosi 1971 ja loputon helleaalto koettelee keskilänttä Yhdysvalloissa. Ystävykset John, Jenny, Gloria ja Rudy löytävät kuolleen naisen. Suuren salaisuuden pitäminen ei onnistu, ja kun poliisit saavat vihiä ruumiista, joutuvat lapset silmätikuksi. Kertojana on John, isoveli joka on alkoholistisen äitinsä suosiossa, kun taas pikkusisko Jenny saa kokea humaltuneen äidin kaikki piikit. Gloria on paremmista piireistä, ja vanhemmat haluavat nähdä tyttärensä nätissä mekossa ja hyvässä seurassa. Rudy on rikollinen pelkän sukunimensä perusteella.

Bitter Sun yllättää koko ajan, eikä mene tavallisen kaavan mukaan. Kesät vierivät, kuolleen naisen mysteeri vaivaa lapsia, vaikka muu kaupunki haluaa tapauksen jo kuopata. Murhamysteeri tummentaa kasvavien lasten jo vaikeaa elämää. Saa huomata kuinka nopeasti elämäntilanne vaikuttaa lapsen ajatusmaailmaan ja kuinka vaikea hyvä ja paha on erottaa toisistaan.

Kirjaa on kuvattu sekoitukseksi Stand by Me -elokuvaa ja True Detective -rikosdraamasarjaa ja kuvaus on osuva. Lapset, heidän elämänsä ja persoonallisuutensa huokuu kingmäisyyttä. Lapset elävät omaa elämäänsä, jossa aikuiset ovat joko henkisesti tai fyysisesti poissa. Kirja on myös karu True Detectiven tapaan. Bitter Sun on raskas ja katkera ilman suloisuutta ja siksi niin totuudenmukainen ja vaikuttava.

Paula