Malcolm Gladwell: Välähdys

Kuinka kauan pitää seurata pariskunnan keskusteluja, jotta voi tehdä tilastollisesti vakuuttavan arvion avioliiton kestävyydestä? Tämän kirjan perusteella viidellätoista minuutilla pärjää, mikäli tietää, mitä seuraa. Ensiapupolilla sydänpotilaiden kohdalla liika tieto voi haitata diagnosointia – siirtymällä lääkärin harkinnasta yksinkertaiseen päätösalgoritmiin parannetaan tuloksia huomattavasti.

Nämä ovat vain joitain esimerkkejä nopean ajattelun ja päätöksenteon voimasta. Pika-ajattelu ei kuitenkaan aina ole pelkästään hyvä asia: ennakkoluulot ja liian nopeat tuomiot ovat alitajuisen päätöksenteon varjopuolia. Gladwell esittelee sekä vaarallisia esimerkkejä ennakkoluuloista että menestystä, jonka voi saavuttaa torjumalla alitajuisia käsityksiään.

Kuten Leimahduspisteen kohdalla, Gladwellin rento ja ihmisläheinen tyyli toimii. Toimittajatausta (Gladwell kirjoittaa New Yorkeriin) näkyy kirjan otteessa. Välähdys on ajatuksia herättävää, mutta samalla kevyttä luettavaa. Aiheiden käsittely on pinnallista, mutta muuta ei kannata reilut parisataa sivua pitkältä bestselleriltä odottaa. Suosittelen tutustumaan!