Joe Hill: Bobby Conroy palaa kuolleista ja muita kertomuksia

Joe Hill yllättää. Sydämen muotoisen rasian jälkeen odotin tältä kokoelmalta suoraviivaisempaa kauhuilua, mutta Hillhän tarjoilee vallan monipuolisen kattauksen novelleja. Kauhun ympärillä pyöritään, mutta läheskään jokainen novelli ei ole kauhutarina. Niminovelli esimerkiksi on suorastaan romanttinen — vaikka tapahtuukin kauhuelokuvan kuvauspaikalla. Monissa tarinoissa on kuitenkin jotain outoa.

Joukko on monenkirjava ja vaihtelee laadultaan melko hyvästä erinomaiseen. Hutivetoja ei montaa mahdu mukaan ja niistäkin tuskin saa yksimielisyyttä aikaiseksi. Jokainen lukija lienee kuitenkin samaa mieltä siitä, että Pop Art on kirjan mieleenpainuvinta antia, sellainen novelli, joka jää mieleen kummittelemaan pitkäksi aikaa: ”Kun olin kahdentoista, minun paras ystäväni oli ilmalla täytettävä. Hän oli nimeltään Arthur Roth, mikä teki hänestä myös ilmalla täytettävän heprealaisen, vaikka en muista, että ajoittaisissa keskusteluissamme kuolemanjälkeisestä elämästä hän olisi koskaan ottanut erityisen juutalaista näkökulmaa asioihin.”

Kokoelmaan mahtuu muitakin helmiä — niminovelli ja Vapaaehtoinen vankeus erityisesti — joten kyseessä on kaikin puolin onnistunut paketti yliluonnollista, jännittävää ja omaperäistä. Pidin jo Sydämen muotoisesta rasiasta, mutta tämä kokoelma osoittaa, että Joe Hill on todella taidokas kirjailija, jonka tulevia töitä on syytä odottaa mielenkiinnolla.

1. Jesh, kyllä kolahti. Pidin myös Pop Artista.

En ole pitkään aikaan lukenut kauhua, ja olikin suorastaan huojentavaa, etteivät kaikki novellit kuuluneet genreen. Ne sitten, jotka kuuluivat, olivat kyllä riittävän hyytäviä.