Simon Critchley: Bowie

Bowie

Tänä vuonna menehtyneen David Bowien elämästä on julkaistu useita kirjoja. Yksi näistä on Aula & Co:n julkaisema Bowie, jossa filosofi Simon Critchley käy lävitse valtaosan Bowien tuotannosta. Alkuperäinen kirja julkaistiin vuonna 2014, mutta kirjaa on päivitetty, sillä se käsittelee myös tähden kuoleman ja huomioita viimeiseksi jääneestä albumista Blackstarista.

Tarttuessani kirjaan oletin kirjan olevan jokseenkin tavanomainen läpileikkaus Bowien uraan ja siihen miten hän vaikutti Critchleyn elämään. En olisi voinut enempää erehtyä. Critchley on kirjoittanut valtavan pinon muutaman sivun tekstejä, jotka käsittelevät kerrallaan pieniä osia Bowiesta ja hänen vaikutuksistaan.

Kirja alkaa sanoilla: “Teen heti alkuun jotensakin nolon tunnustuksen: kukaan ei ole tuottanut minulle suurempaa mielihyvää läpi koko elämäni kuin David Bowie.” Tähän lauseeseen tiivistyy kirjan ydin. Se on valtavan suuren fanin äärimmäinen tunnustus.

Crichley kirjoittaa valtavan taidokkaasti ja hän kokee musiikin hyvin paljon syvällisemmin kuin minä. Kirjan lukeminen sai minut kuulemaan useat Bowien kappaleet aivan uudessa valossa ja käymään lävitse tuotantoa. Hän tuo hyvin esiin Bowien merkityksen populäärikulttuurin kehitykseen ja esseiden rivien välistä nousee mieltä askarruttavia kysymyksiä.

Kirjan ongelmaksi muodostuu se, ettei Critchley ehdi käsitellä aiheitaan kovin syvällisesti. Toki se että herättää lukijoissa kysymyksiä on vastauksien tarjoamista tärkeämpää, mutta itse jäin kaipaamaan enemmän.

Tämä kirja olisi ollut aivan erilainen, mikäli kirjaa olisi lukenut englanniksi vuonna 2014. Artisti olisi ollut elossa ja kirjoittajan ei tarvitsisi hyvästellä artistia. Suru ei heikennä teosta, mutta vaikuttaa väistämättä lukijaan.