David Lynch: Catching the Big Fish : Meditaatio, tietoisuus ja luovuus

Catching the Big Fish

Ohjaaja ja käsikirjoittaja David Lynch kertoo kirjassaan mietiskelystä ja sen vaikutuksista luovaan työhönsä. Hän käy myös lyhyesti läpi erilaisia taide-elämyksiään, tapaansa työskennellä, omia tuntojaan ja saamiaan ideoita sekä niiden toteuttamista mm. ohjaamisessa ja kuvauksissa.

Kirja on mainion lyhyt, kompakti, mutta silti jopa runollinen ja tunnelmaltaan meditatiivinen. Se on samalla myös omalla tavallaan lyhyt elämänkerta ja biografia, jossa pienin keinoin esitetään koko elämäntyö. Pääpaino on maalauksellisella, lyhyellä kerronnalla jopa jokapäiväisistä asioista. Lynch käy läpi myös suurimmat onnistumisensa hetket sekä vastapainona myös epäonnistumiset ja masennuksensa.

Mielenkiintoinen kirja, joka pitää herkeämättä lukijansa kiinnostuksen vallassa. Mitä seuraavaksi? Mukana on myös muutama Lynchin mukavan nyrjähtänyt ajatus, joista ainakin minä pidän kovasti. Suosittelen kaikille ohjaajasta kiinnostuneille — kerrankin jotakin poikkeavaa ja omakohtaista tarjolla vaikkapa elokuvafriikeille ja mediaatiosta kiinnostuneille.