Heidi Väätänen: Chloé S:n sanakirja

Chloé S:n sanakirja

Mikä yhdistää Murmanskista muotilehtien kansiin ponnistavaa Chloé Soloveyta ja Helsingin yliopistossa kielitieteen graduseminaarissa tuskailevaa Li Ötä? Näiden parikymppisten nuorten naisten maailmojen luulisi olevan ko­vinkin irrallaan toisistaan, mutta kun sattuma johdattaa Lin huomaamaan, että Chloén isoäiti taitaakin puhua aiemmin täysin tuntematonta itämerensuoma­laista kieltä, herää Lin akateeminen mielenkiinto. Kuinka hän pystyisi pitämään löydön itsellään ja osaisiko hän käsitellä sitä. Toisaalta, miksi ja miten Chloén saisi kiinnostumaan juuristaan?

Heidi Väätäsen esikoisteos Chloé S:n sanakirja on ainakin aihepiirinsä puo­lesta melkoisen tuore tapaus. Kyllä vain: huippumallien jetset-elämä, pedantti kielitiede, psykoanalyysi ja vanhusten rakkauselämä kulkevat kauniisti käsi kädessä tässä rönsyilevässä romaanissa. Aluksi Väätäsen luomat Z-sukupol­ven kosmopoliitit pintaliitäjähahmot ja kerrontatapa vieraannuttivat, mutta sävyjä alkoi vähitellen virrata mukaan, ja loppujen lopuksi Chloé S:n sanakirja oli sangen sujuva ja kiinnostava lukukokemus.

Kirjan koukku on lopulta nimenomaan Chloén kertojaminän vapauksia niin kronologian kuin aiheidenkin suhteen ottava vuolas suolto. Väliin kerronnassa ennakoidaan tulevaa ja kerrataan jo tapahtunutta, väliin hypätään äkkiä toi­seen paikkaan ja toisiin henkilöhin, kun toisaalla ei hetkeen tapahdu mitään olennaista. Minä päätän, mitä minä kerron, tämä on minun kirjani, tuntuu voi­makas ja määrätietoinen Chloé sanovan.

Kirjan kiehtovin hahmo on neuroottinen tutkija Li. Heidi Väätänen johdattelee hänen karun kurinalaista sielunelämäänsä kohti väistämätöntä loppuunpala­mista. Li on hahmo, jota kohtaan on helpointa tuntea sympatiaa. Toki isoäiti Theodosian karu kohtalo Stalinin vainojen aikana ja siitä seuraava elämä on myös kiinnostavaa. Sen sijaan muut Chloén lähipiirin henkilöt, taiteellista krii­siä poteva Kirill ja juopotteleva suomalaismalli Teri etunenässä, eivät herätä niin suurta innostusta.

Kaikkiaan Chloé S:n sanakirja on kelpo romaani, jonka parissa muutaman päivän ihan mielellään vietti. Kannattaa kokeilla!