Ferdinand von Schirach: Collinin tapaus

Collinin tapaus

Caspar Leinen on juuri valmistunut asianajajaksi. Hänet määrätään puolustajaksi italialaisperäiselle vanhalle miehelle, joka kaikella todennäköisyydellä on juuri murhannut raa’asti rikkaan perheyhtiön johtajan. Puolustus näyttää toivottomalta, ja vielä toivottomammaksi juttu Leinenin osalta käy, kun selviää, että murhattu mies on itse asiassa hänelle eräänlainen varavanhempi, Leinenin lapsuudenystävän isä, jonka seurassa hän on lapsuudessaan ja nuoruudessaan viettänyt paljon aikaa.

Koko juttu on muuten selvä, mutta murhan motiivi puuttuu. Nuori ja kunnianhimoinen asianajaja haluaa kuitenkin hoitaa juttunsa kunnolla. Siinä samalla hän tulee sohaisseeksi paria muurahaispesää, ja pian hän tajuaa olevansa oikeilla jäljillä. Kun Leinen tietää, mitä tapahtui, joutuu hän vielä selvittämään, mikä on oikein ja mikä on väärin.

Kehuin alkuvuodesta Ferdinand von Schirachin tuoreinta käännöstä eli kertomuskokoelma Syyllisyyttä. Sille tunnusomaisina hyveinä pitämäni lakonisuus ja viileä objektiivisuus ovat myös Collinin tapauksen vahvuuksia. Asiat kerrotaan niin kuin ne menivät, ei mitään turhaa. Niinpä hyvin hallittuun alle 170-sivuiseen romaaniin saadaan rakennettua muutama tärkeä päähenkilö, pari selkeästi piirrettyä sivutoimijaa sekä dramaattinen käänne, joka muuttaa koko murhaoikeudenkäynnin kulun.

Ferdinand von Schirach on oivallinen rikoskirjailija, jonka tarinoissa on aina jotain muutakin kuin pelkkää pintaa. Collinin tapaus on erinomainen rikosromaani, jota suosittelen mielihyvin kaikille Kirjavinkkien lukijoille.