Jenny Jägerfeld: Comedy Queen

Comedy Queen

Sasha on 12-vuotias ruotsalaistyttö, jonka äiti on kuollut. Äidin menetys on Sashalle tietysti iso trauma, jota Sasha lähtee ratkaisemaan kehittelemällä listan asioista, joilla hän pysyy hengissä. Äitihän selvästi epäonnistui elämässä, joten Sashan on toimittava toisin selvitäkseen.

Äidistä muistuttava pitkä tukka on leikattava pois, mistään elävästä asiasta ei pidä yrittää pitää huolta, kirjoja ei pidä lukea, pitää käyttää vain värikkäitä vaatteita, asioita ei pidä ajatella, metsässä kävelyä täytyy välttää täysin ja ennen kaikkea pitää olla todella hauska, ei saa surra ollenkaan ja päinvastoin saada muut nauramaan.

Niinpä Sasha tukahduttaa surunsa ja alkaa suunnitella stand up -koomikon uraa. Tämä kaikki herättää tietysti Sashan isässä ja lähipiirissä suurta hämmästystä ja niinpä Sasha löytää itsensä lapsipsykiatriselta todistelemassa terapeutille olevansa todella iloinen ja normaali lapsi, joka tekee kaikkia niitä asioita, mitä normaalit lapset tekevät.

Comedy Queenin luvataan takakannessa olevan “hauskin surullinen kirja, jonka koskaan luet”. Ei ole tyhjä lupaus tämä, ei ollenkaan. Minä ainakin itkin ja nauroin lukiessani. Comedy Queen on tunteisiinkäyvä kirja.

Tämä lainattiin kirjastosta kymmenvuotiaan luettavaksi ja kun katselin, millaisen vastaanoton kirja sai, minunkin piti se lukea. Nuortenkirjaksi tämä on luokiteltu ja sopii hyvin isommille alakoululaisillekin (jos ei välitä pienestä määrästä vähän rumaa kielenkäyttöä). Tunteiden käsittely on arvokas aihe ja Comedy Queenin kanssa saa kyllä tunteita pyöritellä runsain määrin, niin surua kuin iloa.

Mahtava kirja, suosittelen lämpimästi kaikille, jotka haluavat lukea jotain liikuttavaa ja hauskaa.