Robert Kondo ja Dice Tsutsumi: The Dam Keeper

Auringonnousun laakso on kaunis paikka, mutta sen rajojen ulkopuolella vaanii varma kuolema. Mystinen musta sumu on vallannut koko maailman ja tappanut kaiken elävän tieltään; vain pienen sian ja hänen isänsä rakentama pato suojelee laakson kaupunkia ulkopuoliselta tuholta. Sittemmin asiat ovat saaneet vieläkin synkemmän käänteen, sillä hulluuden puuskassa isä on kävellyt lopulta sumuun tappaen itsensä. Nyt koko kaupungin turvallisuus nojaa vain yhden pienen sian harteilla. Tai nojaisi, jos sika ystävineen ei olisi sumun paiskaamana päätynyt kaupungin ulkopuolelle itsekin.

The Dam Keeper perustuu samannimiseen Robert Kondon ja Dice Tsutsumin lyhytelokuvaan, joka oli vuoden 2015 Oscareissa ehdolla parhaaksi lyhytanimaatioksi. Sarjakuva ei kuitenkaan kerro lyhytelokuvan tarinaa (eli miten koulukiusattu sika melkein tapatti koko kaupungin ja sai ensimmäisen ystävän), vaan jatkaa siitä, mihin lyhytelokuvan tarina jäi.

Sekä Kondo että Tsutsumi ovat kummatkin tehneet pitkän uran Pixarilla ja sen näkee kyllä kaikesta. Sarjakuva näyttää upealta ja sen kuvakerronta on hyvin elokuvamaista. Siinä on ”huonotkin” puolensa, sillä ruutuja käytetään niin paljon tunnelman luomiseen, että itse sarjakuva on hyvin nopeasti luettu. Tarinakin jää sen verran kesken, että juonta on paha analysoida sen tarkemmin. Sumun mysteeri on kuitenkin mielenkiintoinen ja pidin myös sarjakuvan herttaisesta animaatiotyylistä, joka on yhdistetty astetta synkempään tarinaan.

Visuaalisesti omaperäinen sarjakuva The Dam Keeper alkaa siis lupaavasti ja pistää innolla odottamaan jatko-osaa.

Tappava sumu ilmestyy aina säännöllisin väliajoin. Seurueen tulee pitää siis kiirettä, mikäli se haluaa päästä metsästä pois ennen seuraavaa aaltoa.

Titta Lindström

Titta Lindström on graafinen suunnittelija ja kuvittaja, joka käyttää vapaa-aikansa mieluusti kirjojen parissa. Sarjakuvat ovat sydäntä lähellä, mutta lukulistalle pääsee säännöllisesti myös tietokirjallisuutta, erityisesti muistelmat ja elämänkerrat herättävät kiinnostusta. Kaikki vinkit »