Ljudmila Ulitskaja: Daniel Stein

Daniel Stein

Nykyisinä usein kiireisinä aikoina saattaa tuntua haastavalta tarttua yli 500-sivuiseen romaaniin – ehkäpä siltä odottaa enemmän kuin päivässä, parissa luettavalta parisataasivuiselta kirjalta. Mutta Ljudmila Ulitskajan Daniel Stein on tiiliskivi, joka ei petä suurempiakaan odotuksia.

Kirjan nimihenkilö on puolanjuutalainen, joka pelastuu kuin ihmeen kaupalla natsien tuhoamisleiriltä. Monien vaiheiden jälkeen hän kääntyy katoliseksi ja hänestä tulee pappi. Holokaustin Euroopasta Daniel päätyy muuttamaan Israeliin. Juutalaisuutta tuntevalle tämä kääntymys saattaa tuntua jonkin verran epäuskottavalta, mutta itse asiassa kirjan pohjarakenne perustuu todellisuuteen ja oikeasti eläneen Oswald Rufeisen -nimisen munkkiveljen elämään.

Tämän tapahtumasarjan ympärille kirjassa kehkeytyy sitten suuri joukko muita tapahtumia ja etenkin lukuisia henkilöitä moninaisine vaiheineen. Erikoista Daniel Stein -kirjassa on kuitenkin sen kerrontatapa – romaani on kuin valtava mosaiikki erilaisia dokumentteja: kirjeitä, päiväkirjakatkelmia, nauhoitettuja keskusteluja ja virallisia asiakirjoja. Tapahtumat kulkevat henkilöstä toiseen, holokaustista nykypäivään, Israelista ja Itä-Euroopasta Yhdysvaltoihin. Tämä rakenne ei silti vaikeuta lukukokemusta, vaan on varsin selkeä, ja suuri ihmismääräkin pysyy kiitettävästi koossa, koska henkilöt elämänvaiheineen ainakin sivuavat Danielia. Mielenkiintoisina yksityiskohtina mukana ovat tunnistettavasti todelliset henkilöt, vaikkapa paavi Johannes Paavali II, joka paljastuu Danielin opiskelutoveriksi ja tuttavallisesti vain Lolekiksi.

Daniel Stein oli minulle suuri elämys, vaikuttava panoraama ihmiskohtaloita ja historian kulkua. Sen uskonnollisuus, olipa kyse sitten juutalaisuudesta, katolisuudesta tai ortodoksisuudesta, tuntui kirkkaalta ja kypsyneeltä, vaikka kirjan monet henkilöt kokivatkin epäilyksiä tai uskosta luopumista – kuten Daniel totesi kirjan loppupuolella, jokainen uskoo johonkin, jollei Jumalaan tai Kristukseen niin ainakin kommunismiin, fasismiin tai muuhun aatteeseen tai vaikkapa sitten kasvissyöntiin.

Suuri, merkittävä kirja siis, tärkeä ja mieltä kohottava lukuelämys.