John Boyne: Poika raidallisessa pyjamassa

Jos haluaa lukea toisen maailmansodan aikaisista juutalaisten kohtaloista, niin silloin on luettava myös tämä kirja. Poika raidallisessa pyjamassa on lapsen silmin kuvattu ja koskettava. Kirja on erilainen, kuin muut aihetta käsittelevät kirjat, joita olen tähän asti lukenut.

Päähenkilö on 9-vuotias Bruno, joka on natsiupseerin poika. Pojan perhe muuttaa Berliinistä Auschwitziin. Brunon ystävät jäävät Berliiniin ja hän on aika paljon yksin, koska ei viihdy vähän vanhemman siskonsa seurassa. Hän alkaa sitten tutustua ympäristöönsä ja ymmärtää olla puhumatta siitä kenellekään. Mutta välillä tekisi mieli ”ravistella” poikaa, joka on niin naiivi, ettei ymmärrä niitä kauheuksia.

Peilasin kaiken aikaa omaan saman ikäiseen poikaani, joka olisi kysellyt ja ottanut selvää. Kunnes sitten työkaverini valaisi minua, ettei siihen aikaan sopinut kysellä. Niin se oli. Ankara upseeri-isä ei olisi suvainnut, koska kasvatti lapsiaan etäisen ankarasti. Bruno eli keskitysleirin liepeillä tietämättä, mitä kamalaa siellä aidan toisella puolella tapahtui.

Kirja on suunnattu nuorille, mutta sopii kaiken ikäisille. En kuitenkaan suosittelisi kirjan päähenkilön ikäisille.

1. Tämä on todella koskettava ja positiivisella tavalla erilainen holokaustia käsittelevä kirja.

2. Kun luin kirjan loppuun,itkin sen jälkeen n.tunnin.Loppu oli niin koskettava.Ärsytti välillä Brunon naivius,mutta John Boyne osasi valaista aihetta loistavasti pienen pojan näkökulmasta.

3. Katsoin tämän elokuvana, ja se oli ihan järkyttävä. Sen jälkeen aloin vain itkeä ja olin melkein hysteerinen…. järkyttävin elokuva minkä olen nähnyt….!

4. Tämä elokuva on aika kiinostava elokuva. Itkin kuin luin tämän kirjan loppuun. Poika raidallisessa pyjamaassa on mahtava kirja.

5. En pitänyt kyseisestä kirjasta. Brunon naiivius oli täysin epäuskottavaa, ja uskon että 9-vuotiaan olisi kuulunut ymmärtää mitä ympärillä tapahtuu, natsiupseeri-isä tai ei. Bruno ei osoittainut missään vaihessa hyvää ystävyyttä Shmuelia kohtaan. Elokuva järkytti, enkä suosittele kellekään alle 15-vuotiaalle, en kirjaa enkä elokuvaa.

6. Katsoin sekä elokuvan, että luin kirjan. Karmea on ensimmäinen sana joka tulee mieleen tästä tarinasta. Eikä pelkästään sen vuoksi, mistä se kertoo, vaan myös siksi, että se oli kirjoitettu kuin lastenkirja, kuin lapsille. Ja se ei todellakaan ole sopiva lasten luettavaksi! Kaikessa karmeudessaan tällaiset tarinat ovat mielestäni kuitenkin tarpeellisia. Meidän täytyy tietää ja muistaa keskitysleirien kauhut ja rotuajattelun vaarat jotta emme ikinä enää tekisi samoja virheitä. Ja olihan se kaikessa karmeudessaan ihan hyvin kirjoitettu kirja. Jää taatusti mieleen.

7. En suosittelisi tätä kirjaa edes teini-ikäisille. Naiviudessaan raadollinen lukukokemus, jossa pitää osata suhteuttaa kirjan aines tapahtuneeseen ja todella ymmärtää toisen maailman sodan aikana tehdyt kauheudet.