John Boyne: Poika raidallisessa pyjamassa

Poika raidallisessa pyjamassa

Jos haluaa lukea toisen maailmansodan aikaisista juutalaisten kohtaloista, niin silloin on luettava myös tämä kirja. Poika raidallisessa pyjamassa on lapsen silmin kuvattu ja koskettava. Kirja on erilainen, kuin muut aihetta käsittelevät kirjat, joita olen tähän asti lukenut.

Päähenkilö on 9-vuotias Bruno, joka on natsiupseerin poika. Pojan perhe muuttaa Berliinistä Auschwitziin. Brunon ystävät jäävät Berliiniin ja hän on aika paljon yksin, koska ei viihdy vähän vanhemman siskonsa seurassa. Hän alkaa sitten tutustua ympäristöönsä ja ymmärtää olla puhumatta siitä kenellekään. Mutta välillä tekisi mieli “ravistella” poikaa, joka on niin naiivi, ettei ymmärrä niitä kauheuksia.

Peilasin kaiken aikaa omaan saman ikäiseen poikaani, joka olisi kysellyt ja ottanut selvää. Kunnes sitten työkaverini valaisi minua, ettei siihen aikaan sopinut kysellä. Niin se oli. Ankara upseeri-isä ei olisi suvainnut, koska kasvatti lapsiaan etäisen ankarasti. Bruno eli keskitysleirin liepeillä tietämättä, mitä kamalaa siellä aidan toisella puolella tapahtui.

Kirja on suunnattu nuorille, mutta sopii kaiken ikäisille. En kuitenkaan suosittelisi kirjan päähenkilön ikäisille.