William Styron: Sofien valinta

”Kukaan ei tule koskaan ymmärtämään Auschwitzia. Jonakin päivänä kirjoitan Sofien elämästä ja kuolemasta ja pyrin tällä tavoin osoittamaan, että absoluuttinen paha ei ole koskaan katoava maailmasta. Auschwitzia itseään on mahdoton selittää. Syvällisin Auschwitzista tähän mennessä esitetty toteamus ei ole lainkaan toteamus, vaan vastaus. Kysymys: Sano minulle, missä Jumala oli Auschwitzissa? Ja vastaus: Missä oli ihminen?”

Sofien valinta Auschwitzin asemalaiturilla muuttaa hänen elämänsä. Oikeaa vastausta ei ole, tästä risteyksestä tie käy joka tapauksessa henkilökohtaiseen helvettiin, hulluuden rajamaille.

Toisen maailmansodan keskitysleirien kauhun kokenut puolalainen Sofie muuttaa sodan jälkeen Yhdysvaltoihin, yrittää saada otteen elämästään New Yorkin Brooklynissa ja rakastuu amerikanjuutalaiseen Nathaniin. Romaanin kertojaminä, nuori uraansa aloitteleva kirjailija, Stingo, muuttaa pariskunnan naapuriin. Pikku hiljaa, kerros kerrokselta, kuorivat Sofien ja Stingon väliset keskustelut esiin totuuden, koko Sofien traagisen menneisyyden, joka kulminoituu tuohon kauheudessaan mittaamattomaan valintaan.

Teos esittelee jälleen yhden surullisen, sodan tuhoaman elämäntarinan. Samalla se on harvinaislaatuisen elävä sukellus nuoren miehen mielenmaailmaan ja otaksunkin sen pohjautuvan pitkälti kirjoittajansa henkilökohtaisiin poikavuosien mielenliikkeisiin; ajatuksiin ja tuntemuksiin. Romaanin kieli on sangen taidokasta, ajoittain monimutkaiset lauserakenteet tarjoavat lukijalle jopa teknisen haasteen.

Sofien valinta on teos, jonka olen lukenut kuuluvan kirjahyllyssä siihen tilaan, ”joka on varattu vain kaikkein parhaille amerikkalaisille mestariteoksille”. Itse en ole täysin varma olisinko valmis nostamaan sitä noin korkealle jalustalle, mutta joka tapauksessa sen vaikutusta ei pidä aliarvioida, eikä sen lukemista ohittaa. Tämä teos nostaa pintaan tunteita, se saa ajattelemaan.

1. Luin Sofien valinnan ensimmäisen kerran joskus 1980-luvulla, jolloin se ilmestyi ensimmäisen kerran. Sain kirjan lainaksi naapuriltani, joka oli lukenut sen ja kirja oli tehnyt häneen suuren vaikutuksen.
    Luin kirjan syvää tuskaa ja ahdistusta tuntien. Se vaivasi mieltäni vielä kauan kirjan lukemisen jälkeenkin. Luin kirjan myöhemmin toisenkin kerran. Ensimmäisen lukukerran herättämät tunteet olivat laantuneet mielessäni rauhaksi ja tyyneydeksi, joten pystyin lukemaan kirjan eri valossa, kuin ensimmäisellä kerralla.
    Mietin pitkään, miksi kirjan tarina herätti mielessäni niin voimakkaita tunteita ja ennen kaikkea selittämätöntä syvää surua. Tänään ymmärrän, että koin kirjan ihmiskohtaloissa syvää hylkäämisen kokemusta ja yksinäisyyden tunnetta, jota koin tuolloin myös omassa elämässäni olevan.
    Kirjasta on tehty myös elokuva, jonka olen katsonut useampaan kertaan. Niinkuin usein kirjoista tehdyt elokuvat ovat kirjaan verrattuna vain kalpea varjo kirjaversiosta, niin oli myös Sofien valinnassakin.
    Suosittelen kirjaa jokaiselle, joka haluaa tutustua ihmismielen synkkiin sokkeloihin.