Robin Hobb: Dragon Haven

Kansi: Dragon Haven

Tämä on enemmänkin katsaus kuin varsinainen vinkki, sillä Dragon Haven on  suoraa ja äärimmäisen epäitsenäistä jatkoa viime vuonna ilmestyneelle Dragon Keeperille. Jos luit tämän edellisen osan, lue ehdottomasti myös tämä jatko-osa, sillä se päättelee juonenlangat tyydyttävästi. Samoin suosittelen tätä kirjaparia, jos aiempia Hobbin kirjoja lukiessasi olet ohimennenkään tuntenut kiinnostusta ikiaikaisten kadonneeseen kulttuuriin.

Lohikäärmeet ja heidän kaitsijansa jatkavat matkaansa ylös joen vartta. Kaikki osapuolet kasvavat vastuksista huolimatta vahvemmiksi ja oppivat paljon. Lohikäärmeet muistavat ja pystyvät kertomaan yhä enemmän omasta taustastaan ja ikiaikaisista. Huomattavia ja mielenkiintoisia paljastuksia on luvassa, mutta niin paljon on viimeisen sivun käännyttyä vielä selittämättä, tapahtumatta ja tutkimatta, että jatkoa on oltava luvassa. Onhan?

Kirjan viehätys on tuttua takaumissa, tunteissa ja moraalisissa ongelmissa antaumuksella piehtaroivaa Hobbia. Näiden koukkujen kuvaus löytyy edellä mainitusta Dragon Keeperin vinkistä.