Mary Marck: Eevan luokka

Eevan luokka on osa vanhaa Eeva-nimisestä tytöstä kertovaa tyttökirjasarjaa. Päähenkilö Eeva on 14-vuotias ja käy yhteiskoulua. Kirjassa seurataan hänen itsensä, ystäviensä ja koulukavereittensa elämää puolisen vuotta. Kaikki eivät ole Eevan mielestä yhtä kivoja ihmisiä, varsinkin pojat ärsyttävät välillä. Erilaisia konfliktejakin sattuu välillä.

Kirja on paikoitellen vähän vanhanaikainen kieleltään ja tyyliltään. Henkilöt puhuvat usein tosi juhlallisen tuntuisesti että luokkakavereista saatetaan käyttää sekä etu- että sukunimeä normaalissa puheessa. Kokonaisuutena tämä on kuitenkin kestänyt aikaa hyvin eikä tunnu liian vanhentuneelta. Olisin voinut veikata kirjaa ehkä jopa 50-lukulaiseksi, kun oikeasti se ilmestyi ensimmäisen kerran vuonna 1917. Verrattuna nykyajan nuoriin kirjan nuoret ovat kuitenkin aivan toisenlaisia, ennen ei ollut kiire aikuistua samalla tavalla.

Tutustuin itse tähän kirjasarjaan ensimmäistä kertaa ala-asteella. Muistan, etten ollut näistä silloin erityisen innostunut, mutta aloin kuitenkin lukea enemmän vanhoja tyttökirjoja. Nyt vuosia myöhemmin, kun tyylilajia on tullut luettua enemmän, jyvät ovat erottuneet akanoista. Erot hyvien ja huonompien kirjojen välillä tuntuvat selkeämmiltä. Tämä kirja kuuluu siis ehdottomasti siihen lajityyppinsä parhaaseen klassikkokastiin ja ansaitsee vieläkin tulla luetuksi.