Colin Beavan: Ekovuosi Manhattanilla

Mitä yksi ihminen voi tehdä ilmastonmuutoksen hillitsemiseksi? Tietysti vaikuttaa ainakin omaan kulutukseensa ja kulutuskäyttäytymiseensä sekä ehkä muuhunkin.

Tätä lähti vuodeksi kokeilemaan kirjailija ja toimittaja sekä ansiokas bloggaaja Colin Beavan, newyorkilainen suoraan Manhattanilta. Hän eläisi vaimonsa ja pienen tyttärensä kanssa vuoden ajan niin, että kuormittaisi ympäristöä mahdollisimman vähän! Tuloksena oli ainakin tämä kirja sekä paljon uusia kokemuksia, ystäviä ja todennäköisesti myös pysyvä elämäntapamuutos.

Colin itse aloittaa varovasti välttäen hissien käyttöä ja lentämistä, ei autoa eikä julkista liikennettä. Kulkuvälineenä on polkupyörä tai omat kätevät jalat. Kohta seuraa perheen ruokaremontti eli siirtyminen lähi- ja luomuruokaan, joka onkin yllättävän hankalaa toteuttaa käytännössä. Myös WC-paperista luovutaan ja tästähän uutisoitiin aikanaan kovastikin. Kaikkinensa koko perheen kulutus viedään minimiin ja lopulta jopa sähköt katkaistaan, ihan itse!

Raportti on välillä hauskaa luettavaa perheen uudesta arjesta, välillä taas järkyttävää tilastojen kertomaa. Kirja kuitenkin tarjoaa samalla kompaktin tietopaketin ilmastonmuutoksesta sekä nykyisen kulutuksen ympäristövaikutuksesta. Itse hieman kritisoin sitä, että on helppoa köyhäillä, kun siihen on varaa eli pariskunnalla on varoja elää niukasti – kaikilla tätä mahdollisuutta ei ole, ei ainakaan siinä määrin kuin tässä oletetaan.

Kirja on kuitenkin aivan suositeltava, hauska ja informatiivinen rautaisannos, joka jokaisen valistuneen kuluttajan kannattaa ainakin lukea kertaalleen läpi. Parhainta antia ovat kirjan loppupuheenvuoro sekä tilastot ja tietoiskut.