Ilkka Koivisto: Eläinten kielellä : Tulkintoja luonnonystävän iloksi

Eläinten kielellä on joukko tutkimuksia ja selityksiä eri eläinten erikoisista käyttäytymistavoista. Kaikki eläimet voi tietenkin havaita myös Suomessa. Koiviston teksti on sujuvaa ja mukaansatempaavaa ja kirjaan on kerätty mielenkiintoisia eläinten käyttäytymismalleja. Suurin osa käsittelee lintuja, mikä oli itselleni pieni pettymys, mutta sopii tietenkin lintujen bongauskulttuuriin. Eläinten kielellä onkin käyttöopas ja täynnä oikeasti hyödyllistä tietoa, kun taas itse luen luontokirjoja kauneuden ja erikoisten tarinoiden toivossa.

Eläinten kielellä ei ole houkutteleva opus, vaikka kirjassa on Ilkka Koiviston oma ja hieno kuvitus. Piirrokset ovat havainnollisia, mutta valokuvat olisivat piristäneet kirjaa kummasti ja kansi näyttää jo nyt vanhanaikaiselta. Kuitenkaan ei pidä arvostella kirjaa kansien perusteella.

Eläinten kielellä on tervetullut opas lintubongareille ja eränkävijöille ja miksei myös harrastussuunnistajille tai vaeltajille. Kirjasta saa hyvä syyn lähteä luontoon tarkkailemaan luontokappaleita uudella tavalla.

Paula