Martin Jenkins: Eläinten palkintogaala

Eläimet ovat tunnetusti melkomoisia erityistaitureita. On nopeita juoksijoita ja sitäkin nopeampia lentäjiä, on todella vahvoja ja todella vanhoja, ja sitten on niitä, jotka loistavat jollakin toinen toistaan erikoisemmalla erityistaidollaan. Kenellä on hurjimmat hampaat, kuka on ronkelein ruokailija, mutta mutustelee ravintoarvoltaan kehnoa herkkuaan peräti kaksitoista kiloa päivässä ja kuka taas omaa naurettavan pitkän kielen? Kuka on todella haiseva ja kenellä on kauneimmat kutrit? Mikä eläinlaji on harjoittanut maanviljelyä jo kymmenien miljoonien vuosien ajan ja mikä tekee erittäin hyödyllistä jätehuoltotyötä?

Näihin ja moniin muihin kysymyksiin antaa vastauksen Eläinten palkintogaala, joka esittelee viisikymmentä eläinlajia näkökulmanaan niiden saavutukset sekä ainutlaatuiset kyvyt. Kuten kirjan nimikin jo kertoo, palkitaan aukeama aukeamalta laji toisensa jälkeen mitä erikoisemmin palkinnoin, kuten pieni mutta pippurinen -palkinto, korvia särkevä kuorolaulu -palkinto ja kaunis mutta tappava -palkinto. Palkintojenjaon ohella lajit esitellään kertoen niiden luokka, levinneisyys, elinikä ja ravinto, jonka jälkeen kerrotaan hiukan tarkemmin palkitsemiseen johtaneesta kyvystä. Niin ikään kuvituksella on suuri ja tärkeä osa kirjan sisällössä.

Vaikka nimenomaan eläinten erityispiirteistä ja kummallisista kyvyistä ammentavia lasten tietokirjoja ilmestyy vähintäänkin säännöllisesti, löytää Eläinten palkintogaala hyvin paikkansa. Tämäntyyppiselle tiedolle on varmasti aina janoajia tarjolla, enkä ainakaan itse ole aiemmin törmännyt tällaiseen lähestymistapaan.

Lueskelimme kirjaa kolmevuotiaan lukukumppanini kanssa, mutta hänelle aukeaman pituiset artikkelit olivat vielä liian pitkiä, eikä keskittymiskyky jaksanut pysyä alusta loppuun yllä. Kirjan kuvitus on kuitenkin mainio ja sitä hänkin jaksoi hyvin tutkailla omaksuen aina tiedonjyväsen sieltä toisen täältä. Itse opin jälleen paljonkin uutta.

Annan toki kirjalle suositukseni. Parhaimmillaan se lienee noin viisivuotiaasta alkaen yhdessä vanhemman kanssa luettuna. Pienet koululaiset lueskelevat sitä varmasti mielellään myös itsekseen hauskoja knoppeja opiskellen. Kiva eläinkirja.