Timo Parvela: Ella ja Paterock

Timo Parvelan Ella ja Paterock -kirjasta on äskettäin teattereihin tulleen elokuvan myötä julkaistu myös uusintapainos, johon on liitetty väriliite elokuvan tekoon liityvistä kuvista.

Ellan elämä kulkee kirjassa tuttua rataa, on mukavia ystäviä, luokka ja opettaja. Huolia alkaa kuitenkin kerääntyä taivaalle, sillä Patea uhkaa luokalle jääminen kertotauluvaikeuksien vuoksi ja opettajalla on hermot kireällä, sillä hänen vaimonsa uhkaa häätää opettajan koirineen pois kotoa.

Onneksi Ellan luokka keksii tuttuun tapaansa ratkaisun ongelmaan kuin ongelmaan, ja Patesta päätetään tehdä rokkistara kertotaulun välttämiseksi, Tuukasta hänen managerinsa ja opettajan asunto-ongelmat ratkeavat tietysti, kun hänelle hankitaan laiva. Kuten arvata saattaa, kaikki ei kuitenkaan suju ihan suunnitelmien mukaisesti ja hulvatonta menoa on luvassa.

Ella-kirjat ovat suosionsa ansainneet, sillä niiden lukemisesta nauttivat niin lapset kuin aikuiset. Molemmat osapuolet saavat lukiessa nauraa, joskin usein eri syistä. Timo Parvela osaa hienosti liittää huumorin osaksi kerrontaansa, sortumatta silti vitsikkyyden ylikorostamiseen. Teksti on sujuvaa ja helppolukuista, mutta juoni tuntuu silti mietityltä. Ei ihan mitätön saavutus lastenkirjalle.

Salla P.