Heike B. Görtemaker: Eva Braun : Elämä Hitlerin kanssa

Eva Braunilla oli yli 14 vuotta kestänyt suhde Adolf Hitleriin. Kuitenkin hänestä tiedetään loppujen lopuksi harvinaisen vähän. Osa on pitänyt häntä ”paholaisen kätyrinä”, jotkut taas viattomasti vieteltynä nuorena tyttönä. Viimeisten tutkimusten mukaan hän ei olisi ollut mikään naiivi ja pinnallinen nuori nainen, vaan natsien propagandakoneiston tärkeä osa.

Totuutta ei varmasti osaa enää kertoa kukaan. Tässä kirjassa tutkija on koonnut eri lähteistä tietoja Eva Braunin nuoruudesta sekä hänen tapaamisestaan Hitlerin kanssa. Varsinaista henkilökohtaista materiaalia ei ole juuri säilynyt, koska hän hävitti kaiken yhteisen kirjeenvaihdon sekä tärkeimmät muutkin paperinsa ennen viimeistä matkaansa Berliiniin. Kohti viimeisiä päiviä bunkkerissa sekä yhteistä itsemurhaa.

Kirjaan on koottu muiden kertomia ja yleisesti selvillä olevia tietoja Eva Braunista. Hänen perheestään, koulutuksestaan sekä hakeutumisestaan töihin Heinrich Hoffmanin valokuvaamoon. Hän ei missään mielessä vastannut varsinaista arjalaisen naisen ihannekuvaa. Hän oli keskivertolahjakas nuori nainen, joka tuli keskiluokkaisesta kodista. Hän ei erottautunut taustasta, ei ollut säteilevä eikä poliittisesti vaikutusvaltainen luonnostaan. Miten hänestä sitten tuli Adolf Hitlerin ystävä sekä etärakastettu, myöhemmin selkeä rakkaussuhde sekä juuri hieman ennen yhteistä itsemurhaa myös rouva Hitler?

Kirja pyrkii tekemään asiallisesti ja kiihkottomasti selkoa sekä Eva Braunin kasvuvuosista että kansallissosialistisen liikkeen noususta, Hitlerin persoonasta ja tavoista. Taustaa lähes kaikille tapahtumille antavat Hitlerin sisäpiiriläiset eri yhteyksissä. Heihin kuuluivat muun muassa Albert Speer, Martin ja Gerda Bormann, Joseph ja Magda Goebbels ja Heinrich Himmler. Sisäpiiri tosin vaihteli aina sen mukaan, ketkä kulloinkin olivat Hitlerin suosiossa, kuka mistäkin syystä.

Heike Görtemaker kuvaa Eva Braunia ja Adolf Hitleriä kotoisimmissa oloissa, mutta myös virallisissa yhteyksissä, vaikka Braunia ei usein niihin otettukaan mukaan. Kaikki tiesivät hänen olemassaolostaan ja vaikutusvallastaan sekä Hitleriin että puolueen muihin jäseniin, mutta asiasta vaiettiin tarkoituksellisesti. Kukaan ei halunnut suututtaa Johtajaa, ei ainakaan enää silloin, kun jo selkeästi tiedettiin sodan olevan lopussa ja Saksan häviävän.

Kirja antaa mielenkiintoisen kuvan nuoresta, urheilullisesta, vilkkaasta naisesta, joka elää koko elämänsä vain yhdelle miehelle. Kysymys kuuluukin miksi?  Valmista vastausta tähän ei enää voi kukaan antaa, voi vain tehdä omia johtopäätöksiään annettujen tosiasioiden perusteella. Kirjassa on paljon viittauksia eri haastatteluihin, elämäkertoihin sekä sotarikollisoikeudenkäynteihin ja niiden kuulusteluihin. Mukana on myös valokuvia sekä pariskunnasta yhdessä että varsinkin Hitleristä yksinään eri tilanteissa. Nämä lienevät Eva Braunin harrastuksekseen kuvaamia, olihan hän töissä valokuvausliikkeessä ja myös myi toisinaan sinne kuviaan.

Kirja on uskottava, kohtalaisen helppolukuinen teos eräästä mysteerinä pidetystä naisesta sekä hänen salasuhteestaan, josta kaikki tiesivät. Tekijä on käyttänyt runsaasti lähdemateriaalia, joka on asiokkaasti lueteltu kirjan lopussa. Itse pidin tätä informatiivisena teoksena, parhaana, mitä olen aiheesta suomeksi lukenut. Asiat etenevät loogisesti, kirjoittaja pysyy puolueettomana ja kertoo vain sen, mikä on jo tuotu esille haastatteluissa, kuulusteluissa tai muussa yhteyksissä. Hyvä henkilökuva, joka toivottavasti valottaa muillekin tämän salaperäisenä pidetyn naisen kohtaloa sekä tietyssä mielessä rajoittunuttakin elämää aivan elämän viime tunteihin asti.