Ann Cleeves: Haikaran valitus

Haikaran valitus

Ann Cleeves aloitti Devoniin sijoittuvan Kahden joen välissä -sarjan vuonna 2022 suomennetulla romaanillaan Lokin huuto. Keskeisessä roolissa, siis keskeisenä poliisina, toimii rikoskomisario Matthew Venn, alaisinaan räiskyvä punapää (voisikohan muuten mitään muuta määrettä punatukkaisiin liittääkään?) Jen sekä hieman kiipijämäinen mutta ylimmän poliisipäällikön suosikki Ross.

Tällä kertaa murhan uhri on entinen lääkäri, nykyisin järjestötoiminnassa vaikuttava Nigel. Dramaattiseksi teon tekee se, että murha-ase on terävä lasinsirpale, joka on peräisin Nigelin lasinpuhaltajatyttären Even luomasta maljakosta.

Lienee itsestään selvää, että jonkin ajan päästä tapahtuu toinenkin murha, mutta lisäksi kirjassa pohditaan itsetuhoisuutta: seudulla on tapahtunut, tosin vuosien välein, kaksi nuoren miehen suorittamaa itsemurhaa. Molempiin arvellaan liittyneen netissä toiminut PeaceAtLast-niminen verkkosivusto, jossa itsemurhaa pohtivat voivat saada vertaistukea, mutta eivät suinkaan tuon surullisen teon välttämiseksi vaan paremminkin sen suorittamiseksi. Murhaajan etsimisen lisäksi poliisit joutuvat väkisinkin etsimään tuon verkkosivuston ylläpitäjiä. Ihan ohuena juonilankana kulkee vielä Matthewin ristiriitainen suhde äitiinsä.

Mielenkiintoinen dekkari siis, mutta eihän Cleevesiltä voisi muuta odottaakaan. Verrattuna hänen toiseen keskeiseen poliisiinsa eli Vera Stanhopeen Matthew on täysin erilainen persoonallisuus: hän on pohtivainen, jonkin verran sisäänpäinkääntynyt ja hiljainenkin, kun taas Vera on karski ja sanavalmis, mutta omalla laillaan hyvin ovela. Täytyy sanoa, että olen pitänyt Verasta hieman enemmän, mutta mahtaako tämä sitten olla tv-sarjassa esiintyneen Brenda Blethynin loistavan näyttelijäntyön ansiota? Vaikea päättää. Hyvää brittidekkaritasoa Haikaran valitus on, se kannattaa ehdottomasti lukea.