Ann Cleeves: Lokin huuto

Lokin huuto

Ann Cleeves lopetti Shetlanti-sarjansa tyylikkäästi vuonna 2021 suomeksi ilmestyneeseen romaaniin Kulovalkea. Nyt hän on luonut brittidekkarien ystävien iloksi ja jännitykseksi aivan uuden hahmon, tiukasta uskonnollisesta yhteisöstä eronneen rikoskomisario Matthew Vennin, joka onkin oikein miellyttävä tuttavuus.

Rannalta löytyy tuntematon kuoliaaksi puukotettu mies. Hänen henkilöytensä selviää kuitenkin nopeasti, ja jäljet johtavat erikoiseen asuinyhteisöön: uskon­nollinen Caroline ja taiteilija Gaby asuvat Carolinen isän suosiollisessa avus­tuk­sella kimpassa; Gaby on sinkku, mutta Caroline seurustelee pastori Edin kanssa, ja vainaja on elämänsä loppuvaiheissa asunut heidän kanssaan.

Matthew elää rauhallista avioelämää puolisonsa Jonathanin kanssa – pidin muuten kovasti siitä, miten kahden miehen liittoa kuvattiin sen kummempia kyselemättä tai problematisoimatta – mutta hänen työparinsa ylikonstaapeli Jen on hyvin erilainen, räiskyvä punapää, kahden teini-ikäisen lapsen yksin­huoltaja, josta Matthew ajattelee, että tämä on paras rikospoliisi, jonka kanssa hän on koskaan työskennellyt.

Tutkimuksissaan Matthew ja Jen kohtaavat myös Jonathanin johtaman päivä­toimintakeskus Woodyardin, joka on tarkoitettu vallankumouksellisesti sekä taiteilijoille että aikuisille kehitysvammaisille, ja yhteiselo onkin sujunut pää­asiallisesti vallan mainiosti. Mutta lisäksi Matthew joutuu myös kohtaamaan entisen uskonnollisen yhteisönsä ja pureutumaan sen salaisiin koukeroihin.

Kirja oli mielestäni oikein sujuvaa luettavaa, mutta mitä muuta voisikaan odottaa niin ammattitaitoiselta dekkaristilta kuin Ann Cleeves. Keskeiset henkilöhahmot – Matthew, Jonathan, Jen, Caroline, Ed ja Gaby sekä etenkin päivätoimintakeskuksen asiakas, Downin syndroomainen Lucy – oli kuvattu mutkattomasti ja uskottavasti.

Vasta luettuani kirjan sain kuulla, että Ylen esittämä sarja Kahden joen välissä perustuu juuri tähän kirjaan. En ole toistaiseksi nähnyt sarjaa, mutta se on katsottavissa Yle Areenassa (syyskuuhun 2022 asti). Tätä kirjaa voin lämpi­mästi suositella sekä dekkarinystäville että myös niille, jotka yleensä vieras­tavat liikaa väkivaltaa moderneissa jännityskirjoissa.