Mila Teräs: Hämärinkäinen

Illan saapuessa aloittaa Hämärinkäinen työnsä. Sillä on sininen nuttu ja harmaat huopikkaat ja sen tehtävänä on kutoa hämärämattoja, jotta yöntekijät pääsevät rakentamaan yötä; töitä on myös tähtisille ja kuunkierittäjille. Kukkakaupan kukankutojien on aika käydä levolle, mikä puolestaan harmittaa lähestyvää joulusesonkia stressaavaa kukkakauppias Keikanderia. Mitäpä, jos Hämärinkäinen ei pääsisikään töihinsä?

Mila Teräksen lastenkirjassa tutkitaan kauniin sadun keinoin vuorokauden kiertoa ja luonnon rytmiä. Hämärinkäinen on lempeä ja sopivan jännittävä tarina siitä, miksi on parempi, että tavallista luonnonjärjestystä ei liikaa lähdettäisi ronkkimaan. Mila Teräksen satuhahmot ovat hauskoja ja kieli sointuvaa.

Mila Teräs oli minulle tekijänä aiemmin tuntematon, mutta ilmeisesti hän on kirjoittanut monipuolisesti niin lapsille, nuorille kuin aikuisillekin. Kirjan kuvittaja Karoliina Pertamo sen sijaan kuuluu perheemme suosikkeihin jo useamman vuoden käsissämme vähintään viikottain viihtyneen Riimikissa kikattaa -lorukirjan kautta. Ja kauniisti hänen lempeät kuvansa tässäkin teoksessa toimivat ja luovat hämyisää tunnelmaa. Hämärinkäinen on kelpo valinta iltasatukirjaksi kuvakirjaikäisille lapsille. Ainakin meidän kolmivuotiaamme tykkää. Suosittelen!

Haluatko saada edellisen viikon kirjavinkit suoraan sähköpostiisi joka maanantai? Tilaa uutiskirjeemme tästä ja liity listan 860 tilaajan joukkoon!