Harri Kumpulainen: Pelin henki

Pelin henki

Novellikokoelma, jossa tapahtuu — jotakin outoa ja absurdia nimittäin. Varsinkin kokoelman lyhyet mininovellit ovat minun mieleeni. Ne ovatkin tarinoista oudoimpia, mitä vain voi tapahtua lopussa. Eikä ainakaan sitä, mitä odotit!

Tätä kirjaa en sovittelisi mihinkään lokeroon, sellaista lokeroa ei vain ole. Tälle on olemassa aivan oma lokeronsa jossakin scifin ja kauhun sekä pelon ja ahdistuksenpoikasen välissä, pieni kolo, jonne sen sijoitan.

Omia suosikkejani ovat ehdottomasti alun mininovelli Vaaksa, jossa ”olipa kerran” muuttuu todeksi, mutta toki oudolla tavalla. Novellissa Kaulaan ollaan menossa juhliin presidentin luo ja insinöörieversti odottelee vaimoaan jo kolmatta tuntia — tämän vain sovitellessa joitakin killukkeita kaulaan…. Myös novellissa Suukko tapahtuu jotakin absurdia, lukija tosin tajuaa tämän vasta aivan viime riveillä.

Mukava yllätys puolestaan kirjailijalle on näön heikkeneminen putkinäöksi tarinassa Putki, joka johtaa lopulta ammatinvaihtoon ja elämän merkittävään parantumiseen usein tavoin. Porakone on myös ehdottomasti kokoelman helmiä; kirjastonhoitaja alkaa parantaa omalla tavallaan kirjaston valikoimia poistaen ensin huonokuntoisia kirjoja, sitten vanhoja kirjoja, tietokirjoja ja muuta. Tarinan lukekoon jokainen itse, en voi paljastaa lopputulosta näin kirjojen ystävänä.

Ehdottomasti lukemisen arvoinen kokoelma. Kumpulainen on lyhimmissä novelleissa parhaimmillaan. Lähes kaikissa tarinoissa on oma jipponsa, jota lukija ei välttämättä heti huomaa — kunnes jää itsekin ihmettelemään mitä oikein tapahtuikaan. Ja kaikissa tarinoissa tapahtuu, jotakin.

Suosittelen vaikka matkalukemiseksi tarinoiden lyhyyden vuoksi, mutta älkää ihmetelkö, jos pärskähtelette ympäriinsä tai vilkuilette pelokkaasti bussikuskia. Älkääkä pelätkö, jos joku tulee lyömään vetoa kanssanne tai haluaa pelata pokeria. Sinulta voidaan tiedustella myös äänestyskäyttäytymisestäsi. Kaikkihan on mahdollista! Myös se, että sinua tulevat noutamaan lopulta ne mukavat nuoret valkotakkiset miehet, joilla on mukaan veikeä takaa napitettava paita…