Anna Jansson: Haudankaivaja

Rikoskomisario Maria Wern hälytetään tällä kertaa Gotlannin pieneen Roma-kylään. Erään vanhuksen talo on poltettu, eikä tätä itseään löydy mistään. Epäilyksenä on murhapoltto.

Kohta poliisilla on tutkittavanaan samassa pikkukylässä toinenkin murha  ja outo katoamistapaus. Tutkinnassa tulee esille outoja asioita vanhuksen öisistä kaivauksista, rakastavaisten erimielisyyksistä  sekä pienen kylän asujaimiston salaisuuksista, joita löytyykin yllättävän paljon. Poliisi on kuitenkin ymmällään, koska mikään ei tunnu ratkeavan eikä motiiveja ja rikosten välisiä yhteyksiä löydy.

Werniä itseään tuskastuttaa hidas ja tulokseton tutkinta sekä oma kirjaimellisesti sekava yksityiselämä. Maria käy viikoittain akvarellikurssilla ja yllättäen asia alkaakin selvitä sitä kautta. Yksityiselämäkin saa hieman lisää selityksiä ja toki murhaajakin lopulta saadaan kiinni sekä asiat selvitettyä.

Janssonilta jälleen mainio Gotlantiin sijoittuva dekkari,  tekijän yhdeksäs suomennettu Maria Wern -kirja. Kirjailijan luonnonkuvaukset sekä henkilögalleria ovat täysin omaa luokkaansa tässäkin kirjassa. Suosittelen kaikille Janssonin tuotantoon tutustuneille, pohjoismaisten dekkarien ystäville sekä historiaan kiintyneille – Gotlanti on todella monien erilaisten asioiden aarreaitta eikä tämäkään kirja ole poikkeus. Herkeämätöntä, mutta kodikkaan oloista jännitystä mahtavan luonnon keskellä erikoisten ja omaperäisten ihmisten parissa. Tämä kirja pitää otteessaan ainakin yhden illan!