Heidi Viherjuuri: Hilja ja vihreän talon kesä

Hilja ja vihreän talon kesä

Hilja on seitsemänvuotias rämäpää, joka asuu vanhassa puutalossa isän, äidin, pikkusiskon ja isosiskopuolen kanssa. Mukana menossa ovat myös vaari ja kolme naapurin tätiä.

Kesä on touhua täynnä. Uusperhearki on sekavaa, etenkin kun äiti on kiireinen kampaamossaan ja isä on poissa keikkailemassa bändinsä kanssa. Kotona isä inspiroituu (eli lepää) tai töhöttää kotitöissä saamatta oikein mitään aikaiseksi.

Hilja ja vihreän talon kesä on kirja, jossa ei oikein suuria juonilinjoja rakennella. Kaikenlaista tapahtuu ja pian siirrytään toisiin tapahtumiin. Pikkuisen tulee draamaa vanhempien riitelystä, mutta siitäkin päästään yli aika nopeasti.

Kahdeksanvuotias tästä kuitenkin tykkäsi ja luki mielellään itse. Toimii siis aivan mainiosti lukemaan oppineille, kirja on sopivan paksu että sen lukemisessa on vähäsen tekemistä eikä se ole aivan lälly aloittelijoiden kirja, mutta ei toisaalta liian työläskään. Eiköhän Hiljan seikkailut toimi myös ääneen luettuna.

Pitkään Kirjavinkkien avustajana toimineelle Heidille kuuluu siis asianmukaiset onnittelut onnistuneesta esikoiskirjasta!