Peter L. Bergen: Holy War, Inc.

Holy War, Inc.

Peter L. Bergenin Holy War, Inc. : Inside the Secret World of Osama bin Laden (oma suomennos: Pyhä sota Oy : Osama bin Ladenin salaisen maailman sisällä) on journalistinen tietokirja al-Qaidasta ja sen johtajan Osama bin Ladenin elämäkerta.

Kirjassa ei minulle ollut kovinkaan paljon uutta koskien jihadismin yleistä teoriaa tai radikalisoitumista, mutta tiesin aika vähän Osama bin Ladenin elämästä, joten siinä tämä kirja oli paikallaan.

Bergen pyrki samalla häivyttämään tiettyjä myyttejä tai väärinymmärryksiä, joita pyörii al-Qaidan entisestä johtajasta, kuten se, että hän olisi ollut CIA:n agentti tai että hän ei ollut koskaan uskovainen.

Bin Laden oli äärimmäisen uskovainen saudi-arabialainen, joka oli erittäin rikas, koska hänen isänsä omisti yhden maailman suurimmista rakennusyhtiöistä. Bin Laden hyödynsi isänsä varoja luodakseen oman yhtiö- ja rahoitusverkoston, jolla hän rahoitti terrorismiharrastustaan.

Vaikka Bergen valaisee, että bin Laden on aina vihannut Yhdysvaltoja ja tarkentaa, että Afganistanin sodan aikana CIA ei suoraan rahoittanut talebaneja, niin hän kuitenkin myöntää, että tiedustelupalvelu lähetti rahaa ja aseita Afganistanissa ja Pakistanissa oleville sissijoukoille.

Bergen tarkentaa, että Pakistanin salainen palvelu ISI valitsi sissijoukot, joille rahat menivät ja näin CIA “vahingossa” rahoitti tahoa, joka parin vuosikymmenen päästä paiskaisi kaksi lentokonetta suoraan WTC-torneihin.

Bergen analysoi bin Ladenin retoriikkaa, jossa itse islamin vääristetty tulkinta ei olekaan suurimmassa keskiössä (vaikka se onkin olennainen osa jihadismia), vaan anti-imperialismi. Bin Ladenin retotiikka oli hyvin chomskymaista: bin Laden syytti USA:ta imperialismista, joka ilmeni terroristin mukaan lukuisina sotilastukikohtina ympäri maailmaa ja taloudellisena kuristusotteena, jolla supervalta hallitsee globaalia etelää.

Uskonto on tietenkin sekoitettuna terroristijohtajan retoriikkaan ja kirjassa paljastuu, että bin Laden radikalisoitui, kun Saudi-Arabia myönsi amerikkalaisille oikeuden perustaa sotilastukikohdan maahan. Islamin traditionaalisemman tulkinnan mukaan Arabian niemimaa on muslimeille pyhitetty maa, jossa ei saa asua “vääräuskoisia”, mutta tietenkin taloudelliset intressit menivät uskonnon edellä ja tämä suututti monia fundamentalisteja, kuten bin Ladenin.

Voimme siis sanoa, että bin Laden oli arabialainen maahanmuuttokriitikko. Tietenkin lähtökohdat ovat eri kuin valkoisten länsimaisten kollegoidensa. Siinä, missä meikäläisten maahanmuuttokriitikot vastustavat köyhyyttä ja sotaa pakenevien maahanmuuttoa, Osama bin Laden vastustaa ulkomaalaisen armeijan sotilastukikohtien leviämistä omaan maahansa.

Mielenkiintoisinta mielestäni oli kirjailijan oma asenne, joka tihkui ulos kirjasta. Koska Bergen on toimittaja, hän kirjoittaa hyvin persoonallisella tyylillä ja sekoittaa omia kokemuksiaan ja ajatuksiaan kerrontaan. Tämä tekee kirjasta todella helppolukuisen, mutta miehen sarkastiset vitsit tuntuvat hieman mauttomilta, kun aihekin on niin haudanvakava kuin terrorismi.

Vitsien lisäksi kirjailija selvästi ihailee USA:n hallitusta ja sen armeijaa. Tämä heijastuu CIA:n sekoilun vähättelystä ja hänen ihmettelystään miksi bin Laden vihaa sitä, että USA:lla on sotilastukikohtia kaikkialla maailmassa, sekä kritiikittömästä suhtautumisesta USA:n puolisalaisia pommituskampanjoita kohtaan ympäri maailmaa. Miten al-Qaida “kehtaa tappaa viattomia laivaston poikia ja tyttöjä?”, Bergen ihmettelee.

Bergen on kuitenkin sen verran rehellinen, että hän tunnustaa, että bin Ladenin viha ei johdu itse islamista, joka suurimmalta osin on suorassa ristiriidassa jihadismin kanssa, vaan USA:n sotilaallisesta ja taloudellisesta läsnäolosta maailmalla. Bergen tarkentaa, että al-Qaida ei kritisoi tai edes yritä hyökätä USA:n kulttuuria, uskontoja (kristinusko ja juutalaisuus) tai elämäntapaa vastaan, vaan enemmänkin hän keskittyy anti-imperialismiin.

Pyhä sota Oy” on todella hyvä kirja, joka selittää minkälainen rikollisnero Osama bin Laden oli ja miten USA:n imperialismi on tehnyt hänestä monissa Lähi-Idän ja Keski-Aasian maissa Che Guevaran kaltaisen sankarihahmon. Samalla se puree siihen ristiriitaisuuteen, että al-Qaida vastustaa globalisaatiota, vaikka se hyödyntää sitä täysin brändäämällä oman terrorismin helposti omaksuttavaksi malliksi, jota voi kopioida netissä ostettavilla videokaseteilla ja ääninauhoilla.

Vaikka presidentti Obama sai teloitettua bin Ladenin, terroristijohtajan ideologia elää yhä maailmassa ja saa monet ajamaan rekkoja päin viattomia ihmisiä Euroopan kaduilla, joten tämä kirja antaa valoa globaalin jihadismin alkuperästä ja kehityksestä.