Rosa Meriläinen: Hyvät miehet ja herrat!

Tekijä on itse kokenut puheenpitäjä, kirjoittaja ja ainakin omasta mielestään taatusti ammattimainen kuuntelija. Kirjassa on koottu yhteen erilaisia, eri tilanteisiin sopivia puheita miehistä ja miehille, miehet ja miehisyys mielessä. Toki tässä sivutaan ihmisyyttä yleensä sekä vanhojakin viisauksia. Puheet on laadittu, mutta ehkä niitä ei ole pidetty. Ne ehkä tullaan joskus pitämään tai ainakin näistä voisi kätevästi nappaista ideoita.

Puheita on eri tilaisuuksiin: veljen syntymäpäiville ehdotettu puhe on suorastaan liikuttava, samoin omalla tavallaan lutkamarssia varten laadittu esitys. Puheissa käsitellään myös naisen kaipuuta, autoilua, isyyttä, poikaluokan kevätjuhlia – miehen elämän kaikenlaisia tärkeitä asioita ja mahdollisia käännekohtia eli toki myös paria tärkeää syntymäpäivää. Politiikkaa ei tietenkään ole unohdettu.

Osa puheista on oikeasti hauskoja ja liikuttavia, osa taas mielestäni ei. Ehkä vika on minussa enkä ymmärrä, onko kyseessä ehkä ironia tai satiiri. Vai olenko vain liian naismainen ymmärtämään tietynlaista huumoria ja tekonokkeluutta. Aivan kaikkea en ehkä käyttäisi puheen pohjana… vaikka luettavaksihan tämä kokoelma on tarkoitettu ja hauskaksi sellaiseksi, oletan.

Parhaimmillaan tämä puhekokoelma onkin pieninä annoksina eikä taatusti kerralla ahmaisten, kuten itse tein. Jokainen varmasti tunnistaa ainakin joitakin tilanteita, sillä puheita on paljon. Lyhyitä ja pidempiä, asiallisempia ja hauskempia – jokaisessa käsitellään meille naisille kuitenkin usein niin rakasta asiaa eli miehiä. Isompia ja pienempiä, tutumpia ja tuntemattomampia, virallisemmissa ja vähemmän virallisissa tilanteissa. Miehiä, miesmielisiä henkilöitä, miehistä pitäviä ja pitämättömiä taatusti kiinnostava kirja. Helppolukuinen ja kätevä ottaa mukaan. Mietinkin juuri tässä, että olisi oikein mukava kuulla jonkun ihkaoikean Miehen mielipide tästä kirjasta!