Rachel Bright ja Jim Field: Ihan itse, sanoi susi

Pikkuinen Sisu-susi elelee tundralla laumassaan. Se tuntee itsensä kovin seikkailunhaluiseksi ja malttamattomana odottaa jo kasvavansa isoksi – tänään ja heti. Ylpeyttä siltä ei ainakaan puutu ja kun lauma yhtenä yönä joutuu pakenemaan karhua, haluaisi Sisu asettua lauman johtajaksi. Pieni Sisu kuitenkin kadottaa muut ja joutuu suuren suureen vaaraan. Onneksi toiset eläimet tekevät parhaansa eksyneen auttamiseksi ja Sisu pääsee palaamaan laumansa pariin – ymmärtäen yhdessä tekemisen tärkeyden.

Tekijäkaksikko, jossa Rachel Bright hoitaa kirjoittajan, Jim Field kuvittajan roolin on ilahduttanut jo kahden aikaisemman teoksen verran. Kyllä, sanoi koala sekä Minun, sanoi orava ovat viehättävyydessään melko lailla omaa luokkaansa johtuen Fieldin kuvituksesta, jonka voittanutta en taida vielä olla kohdannut. Niin suloisia ja samalla hienoja hänen kuvansa ovat. Tällä kertaa kuvitus on sangen tummanpuhuva, ei niinkään lapsiystävällisen heleä, mutta hieno se on joka tapauksessa. Kuten näissä Bright-Field-teoksissa tähän mennessä aina, kuvitus on tämänkin tarinan ehdoton helmi. Itse satu jää ehdottomaksi kakkoseksi, mutta siitä viis, ihastuttava, suosituksen ansaitseva kirja aivan kaikkineen.