Eivor Rasehorn ja Susanna Rosén: Ihanat pelargonit

Pelargoni on monipuolisempi kukka kuin mitä suuri yleisö yleensä tajuaa. Sillä on edelleen sellainen vähän vanhanaikainen imago ja ainakin Suomessa valitaan usein se yksi ja sama perusmalli. Monipuolisesta kasviryhmästä on kuitenkin paljon valinnanvaraa ja siitä löytyy vaihtoehtoja erilaisiin ympäristöihin. Ihanat pelargonit paneutuu tähän vanhaan tuttuun kasviin eri näkökulmista.

Kirja lähtee liikkeelle pelargonien historiasta ja alkuperästä. Tätä pidin mielenkiintoisena osiona, kun kasvien menneisyydestä ei aina välttämättä löydy  mitään tietoa. Suurimman sivutilan kirjasta ovat sitten saaneet varsinaiset pelargonilajikkeet, joita kirjassa on mukana lähes 130 erilaista. Niitä esitellään ryhmittäin, tuttujen lisäksi on myös harvinaisempia ja tuntemattomampia lajikkeita. Mukana on joitakin suomalaisia lajikkeita. Ne olivat kiinnostavia nähdä, kun en ollut aikaisemmin edes tiennyt sellaisten olemassaolosta.

Lopun tietopaketti sisälsi asioita pelargonien hoidosta, pistokkaiden lisäämisestä, kukkien käyttömahdollisuuksista ja taudeista. Tästä tuli paljon uutta ja hyödyllistä tietoa sekä ammatti- että kotipuutarhureille. Erityisesti kasvitaudeista kertova osio oli hyvä, koska niistä ei kovin usein puhuta tavallisissa puutarhakirjoissa. Myös kirjan kuvia täytyy kehua hyviksi ja laadukkaiksi. Erityisesti pelargonien kukista oli hyviä lähikuvia.

Veera