Raisa Marjamäki: Ihmeellistä käyttäytymistä

Ihmeellistä käyttäytymistä

Runoilija Raisa Marjamäki on kokoelmissaan kiinnittänyt huomiota tekemisen tapoihin ja teknologioihin. Siitä käy mainiosti esimerkiksi tämä Ihmeellistä käyttäytymistä: teos on naputeltu Brother Deluxe 660TR -kirjoituskoneella. Eikä vain kirjoitettu, vaan myös taitettu! Ulkoasu on nimittäin skannattu suo­raan kirjoituskoneella kirjoitetuista arkeista. Se näkyy esimerkiksi sivuina, jois­sa kirjoituskoneen värinauha on ollut haalistuneempi kuin toisaalla.

Kirjoituskoneen jälki vie heti ajatukset menneeseen maailmaan ja on tällaiselle tekstinkäsittelyaikakauden ihmiselle, joka ei koskaan ole tosissaan mitään kir­joituskoneella kirjoittanut miellyttävä, raikas näky. En ehkä ole Brotheria itse naputtanut, mutta tasalevyinen kirjasin tuo nostalgiatunnelmia Windowsia edeltäneeltä aikakaudelta ja DOS:n tasalevyisistä kirjoituskonekirjasimista.

No, se pinnasta. Itse runous on puhuttelevaa, mitä nyt jo useamman Marja­mäen kokoelman lukeneena osasinkin odottaa. Marjamäki yhdistää minulle maistuvalla tavalla muotoa ja sisältöä, helposti lähestyttävää ja syvällistä. Koen saavani tekstistä kiinni, siinä on paljon helposti aukeavaa kuvastoa ja sanastoa, mutta samalla tunnetta siitä, että tässä sanotaan kuitenkin paljon. Säkeissä on hyviä oivalluksia, jotka herättävät iloa.

Syrjäseutuisuus on jonkunlainen sitova teema. “Yhdelle syrjäseudulle / sopeutuminen ei välttämättä / edesauta sopeutumista / yhdellekään toiselle syrjäseudulle”, Marjamäki toteaa, ja asettuu erilaisille laitamille, olivat ne sitten Skotlannissa tai Kainuussa. Sinne runojen kertoja myös jää:

Keskiluokkaisista läheisistäni, yleisestä
idealismin ohuudesta ja pallomaan eko-
logisesta tilanteesta johtuen kieltäydyn
palaamasta täältä enää Etelä-Suomeen.

Olen nyt lukenut kaksi neljästä Marjamäen kokoelmasta; kaksi muuta odottaa vielä vuoroaan kirjahyllyssä. Tällä menolla Marjamäki on vahvasti matkalla suosikkirunoilijoideni joukkoon, sen verran hyvin Marjamäen runokieli minun makuuni istuu.

Teoksen lopussa on listattu kokoelmasta poisjääneitä runoja. Niitä voi tilata Poesian kautta 10 euron kappalehintaan. Tuntuu hintavalta, mutta siihen hin­taan runot kirjoitetaan tilauksesta samalla kirjoituskoneella, millä itse teos on tehty.