Raimo Jokisalmi: Ihmisiä Iijoki-sarjassa

• Kuusisen Alli on Amanda Lehtonen
  • Rousto-Ville on Johan Kustaa Helin
  • Ilmari Vouvila on Martti Soronen
  • Viisas Venttilä on Veikko Vänttinen Varkaudesta

Monen iijokisarjalaisen pseudonimi selviää Raimo Jokisalmen kirjasta, varsinkin jos henkilö on todellinen ja aito Kalle Päätalon kirjan henkilö. Mutta Kallesta kun ei aina tiedä eikä arvaa. Eivät kaikki tapahtumat, eivätkä ihmiset niin yksyhteen käy Iijoki-sarjassakaan. Kirjailija on paikka paikoin käyttänyt niin sanottua luovaa mielikuvitusta tapahtumia ja henkilöitä kuvatessaan.

Merimies Vimpari on puoliksi totta, Kurtti-Reino kokonaan totta, mutta Kurtti-Reinon muutamat temput Kalle on itse tykönään kehitellyt.

Jokisalmi on tavannut lähinnä, ymmärrettävistä syistä, enää sarjan keskeisten henkilöiden jälkeläisiä ja heidän kauttaan saanut hahmoteltua totuutta esiin.

Päätalon syrjähyppy-Raijan, joka synnytti pojan Kallelle, Jokisalmi on löytänyt. Löytyykin toisenlainen totuus asioista ja ennen kaikkea Kalle Päätalosta. Ei kaikki läheskään niin oikeasti mene kuin mitä Kalle on kertonut Pato murtuu -teoksessa työmailtaan Vesilahden koululla, riiuustaan 17 vuotta nuoremman Raijan kanssa. Kallen mustasukkainen kiukkuilu ja uhkailu ajoittain pelottaa nuorta naista.

Eli Raija Koivunen on oikeasti Kaarina ‘Kaija’ Helin, joka tässä kirjassa kertoo, kuinka hänen mielestään asiat tapahtuivat ja miten junailtiin yhteisen Seppo-pojan elatus ja millainen pojan ja isän suhde oli. Kalle kyllä huolehti taloudellisesti, mutta muuten oltiin sukset ristissä monet ajat. Sepolla oli sittemmin omat vaikeutensa alkoholin kanssa linnareissuineen ennen kuolemaansa vuonna 2009.

Kallen ihailijana on kohtuullista lukea myös tätä asian toista puolta ja kuunnella Kaarinaa, josko näkemys tasapuolistuisi:

“Olen sanonut, ettei ihmisten pitäisi uskoa kaikkea, mitä Kallen kirjoissa on. Joku on minulle sanonut, että Kallen kirjoissa on kostonmakua, johtuuko se siitä, kun hän sai pakit minulta. Kalle lähetti minulle kaikkien kirjojensa tekijänkappaleet ja oletti, että olen ne myös lukenut. Myöhemmin hän sanoi olevansa kiitollinen, etten ole antanut näitä asioita julki. Olisin saanut hänen perhe-elämänsä melkoisen sekaisin.

En lukenut Kallen kirjoja. Seppo luki ne ja sanoi, että kuule äiti, älä lue sitä paskaa.”

Jääpähän taas purtavaa ja puntaroitavaa, puntaroidessa voi lukea vaikka Kallen ensimmäisen vaimon, Laina Purosen eli oikeasti Helvi Ojalan, sittemmin Moilasen, näkemyksiä Eero Marttisen kirjasta Mestari elämän telineillä, Gummerus 1999. Ja nythän syksyllä Päätalo-tohtori Ritva Ylöseltä ilmestyi miehinen kokovartalokuva, rautaisannos Päätaloa: Kalle Päätalo : kirjailijan elämä, SKS 2017.

hikkaj