Laurie Frankel: Ikuisesti yhdess@

Sam on tietokoneohjelmoija, joka kehittelee täydellisen algoritmin sen ainoan ja oikean löytämiseen netin kautta. Sam testaa kaavaa itseensä ja löytää ihannekumppaninsa Meredithin jonka kanssa suhde etenee rakettimaisella vauhdilla. Mutta tämä on vasta kaiken alkua. Kun Meredithin mummi kuolee, pistää Sam taitonsa koetukselle ja yrittää saada kuoleman tuntumaan helpommalta herättämällä vainaja virtuaalisesti henkiin.

Suhteen liiankin nopea eteneminen jätti hahmot jossain määrin etäiseksi. Lukijankin tulisi tietää, mikä kaikki tekee suhteesta täydellisen. Meredithin ja Samin suhde vaikuttaa myös hieman naiivilta. Vaikka kuinka ollaan yhteensopivia, ei toinen aina tee niin kuin toinen toivoo.

Ikuisesti yhdess@ on vaikea luokitella, se ei ole varsinaisesti viihdekirjallisuutta eikä myöskään scifiä. Kaikki luultavasti olisi mahdollista tekniikan ihmeaikana. Kirja on mielenkiintoinen mutta en itse lämmennyt idealle kuolleiden palauttamisesta virtuaalisesti. Kuitenkin oivaltavaa luettavaa kenelle tahansa, joka on menettänyt läheisen.

Paula

1. Black Mirror -tv-sarja kannattaa katsoa muutenkin, mutta jos tämä aihe kiinnostaa, sen kakkoskauden ykkösjakso ”Be Right Back” käsittelee tätä aihetta erittäin hyvin.

2. Ja Reynoldsin uusimmassa oli muuten myös virtuaalihahmona henkiin palautettu isoäiti. 🙂