Tuula-Liina Varis: Irma

Irman elämää kerrottuna neljässä eri elämänvaiheessa, tyyliin keski-ikäinen nainen katsoo itseään peilistä.

Kirja alkaa matkalla entisessä Neuvostoliitossa, juuri vapautuneessa Baltiassa. Matkalla mikään ei oikein mene nappiin ja matkan loppu on helpotus. Järkytys tulee vasta Irman palatessa kotiin. Ursula — kuka lieneekin — on nukkunut isin vieressä monta yötä ja ripustanut myös pyykit kuivumaan. Tästä Irma saa lopulliset kilarit ja heittää miehensä ulos… asiaa ovat toki edesauttaneet jo aikaisemmat tapahtumat ja pettämiset.

Toiseksi Irma on lomalla ystävänsä kanssa ja tapaa rakastajan, suhteen, jonka ei pitäisi jatkua. Suhde kuitenkin tihenee, Irma on hullaantunut eikä mieskään pane tapaamisia pahakseen, varoo kuitenkin esiintymästä julkisesti naisen kanssa ja kertoo kotonaan mitä omituisempia selityksiä menoilleen. Irma rakastaa — kunnes miehen loman jälkeen kertoo jättävänsä tämän. Mies jää vain ihmettelemään miksi ja Irma tietysti perustelee ratkaisunsa.

Kolmanneksi Irma tapaa entisen miehensä, joka on jäänyt leskeksi ja elää niin sanottua armovuotta. Mies tulee käymään Helsingissä, mutta Irma ei enää tunne miestä samaksi eikä mieskään tunnu olevan kiinnostunut Irmasta. Lapsetkin kohtelevat miestä oudosti. Tässä tilannetta kuvataan enemmän miehen näkökulmasta.

Lopulta Irma on jo iäkäs, mutta katselee peilistä itseään, joogaa ja ihmettelee, miksi hänen ikäisensä naiset vielä vaivautuvat laittautumaan — ja vain miesten takia. Irma on nyt hyväksynyt itsensä sellaisena kuin on, omat rajansa ja oman ruumiinsa, omat ajatuksensa ja mielipiteensä. Hän on tyytyväinen elämäänsä nyt ja juuri tässä, tällaisena. Hän muistelee oudohkoa lapsuuttaan hellästi ja ymmärtäväisesti. Nyt lopulta hän hallitsee omaa elämäänsä.

Suosittelen — erinomaista elämän ja eri ikäkausien kuvausta yhden henkilön kokemuksien kautta, sopivaa kaikille naisen elämästä ja naiseudesta kiinnostuneille.

1. Tuula-Liina Varis on kirjoittanut kirjan Irma, joka teki minuun lukijana suuren vaikutuksen. Hän valottaa siinä naista eri-ikäisenä, eri tilanteissa. Hän tekee sen niin uskottavasti, että nainen, ihminen, jota hän kuvaa voisi olla melkein kuka tahansa tätä aikaa elävä, jonka nuoruus on 60-70 luvulla tai myöhemmin, ja joka nyt 2000-luvulla voi katsoa taakseen ja näkee elämänsä alkavan kaartua vanhuutta kohti, tai voi aavistella tulevaa elämäänsä tämän kirjan loppupuolen näkökulman avulla.

Kirjan rakenne on hieno. Mutta parasta tässä kirjassa on elämisen tuntu. Päähenkilö ei suunnittele, hän elää kunkin eteen tulevan vaiheen sellaisena kuin se eteen ilmestyy, ja vastoinkäymiset eivät häntä lannista. Päinvastoin tuntuu kuin hän saisi voimaa vastoinkäymisistään siinä määrin, että ne pala palata vahvistaisivat häntä ja hän muuttuisi kokonaisemmaksi ihmisenä, naisena, joka voi lopulta elää sovussa itsensä kanssa.

Kirja on hyvin kirjoitettu. Sen pohjana on todellisuus, ja siltä pohjalta voi helposti samaistua häneen naisena ja vertailla omaa elämäänsä hänen kokemuksiinsa. Jotenkin kummallisella tavalla hän saa ratkaisunsa, joita pakon edessä joutuu tekemään, tuntumaan oikeilta ja elämää ylläpitävältä.

Kirjassa on paljon ainesta, joka vahvistaa lukijaa. Noin, noin minäkin olen tehnyt, onpa tuttua! Mutta tässä asiassa hän on ollut minua paljon vahvempi, kunpa minäkin olisin tehnyt niin kuin hän.

Päällimmäiseksi jää ihailu, sekä kirjoittajaa, Tuula-Liina Varista, että hänen kuvaamaansa Irmaa kohtaan. Ja romaanin muut henkilöt, voimakkaat ja vähemmän voimakkaat naiset, sekä kuvatut mieshenkilöt heikkouksineen ja virheineen tuntuvat niin tutuilta, että heitä voisi tervehtiä, jos he tulisivat vastaan kadulla.

Tuula-Liina Varis on kirjoittanut kirjan, jonka haluan omien tyttärieni lukevan, Ja haluaisin, että kaikki muutkin sen lukisivat, myös miehet, sillä heille tekisi todella hyvää nähdä, mitä nainen ajattelee, ja miten hän tuntee. Haluaisin, että tämä kirja asetettaisiin seuraavan kerran Finlandia- palkintoehdokkaaksi, ja että se voittaisi kisan. Sillä kaikessa arkisuudessaan ja totuudessaan tämä kirja nousee itseään suuremmaksi, sillä tämä on kertomus selviytymisestä. Tämä lohduttaa nykyisissä ihmissuhdekiemuroissa eläviä yksinhuoltajia ja mutkikkaissa parisuhteissa eläviä nykynaisia, joiden pitää tasapainoitella perheen ja itsensä välillä.

Kiitos kirjasta, Tuula-Liina Varis! Tämä on paras lukemistani kirjoistasi, vaikka niistä muistakin olen pitänyt. Olet vahva nainen. Siitä Sinua kadehdin. Mutta annathan Sinä minulle tässä samaistumiskohteen ja sen lisäksi vielä hyviä neuvoja, miten parantaa elämisensä laatua. Alkaisikohan joogata! 🙂 Siihenkin annat yksityiskohtaisia neuvoja. Viimeinen osio: Irma katsoo peiliin, on varsinainen aarreaitta! Låt axlarna falla!!!
    Låt axlarna falla, sopisi tämän kirjan tunnuslauseeksi. Sitä minä aion ainakin itsekseni hokea. 🙂

2. Haluaisin vielä lisätä, että Irma on viisas kirja. Siinä on kerronnan alla samaa sisäistä viisautta kuin monissa Doris Lessingin romaaneissa.