Johanna Pohjola: Isä pullossa : Matka alkoholistin mieleen ja maailmaan

Isä pullossa

Oli ruokaa, vaatteita, tavaraa ja lomamatkoja, pääsin vaihto-oppilaaksikin. Isä kuljetti minua harrastuksiin ja kehui minua, tosin lähinnä humalassa.

Ajattelin pitkään, että kärsimykseni olivat lieviä. Mutta kun vanhempi on alkoholisti, lievää tuskaa ei taida olla olemassakaan, sillä tuska on aina tuskaa.

Suomessa ei taida olla ketään, jota alkoholismi ei ole tavalla tai toisella koskettanut, koska Suomessa on ihan hyvä ja oikein juoda alkoholia, runsaastikin. Tilastojen perusteella miehet juovat enemmän ja heillä on herkemmin ongelma alkoholin kanssa eikä alkoholismi katso koulutustasoa eikä aviosäätyä. Toisin sanoen monet isät juovat ja näin on ollut myös Johanna Pohjolan kohdalla, joka kirjassaan Isä pullossa: Matka alkoholistin mieleen ja maailmaan lähtee henkilökohtaiselle matkalle omaan menneisyyteensä ja hänen lääkäri-isänsä vuosikymmeniä jatkuneeseen alkoholismiin, sen vaiheisiin ja siihen, miten päihderiippuvuus vaikutti läheisiin.

Pohjola käy läpi suhdettaan alkoholisti-isään ja alkoholismiin omiin muistoihin ja päiväkirjamerkintöihinsä nojautuen lapsuudesta isän kuolemaan asti. Tavoitteena on ymmärtää isää ja toisaalta omaa häpeää ja syyllisyyttä. Kirjaa varten kirjailija haastatteli kattavaa joukkoa asiantuntijoita ja toipuvia alkoholisteja, ja vietti yhteensä kuukauden eri alkoholistien päihdehoitolaitoksissa. Näiden avulla tarina nousee yhden ihmisen menneisyyteen sukeltamisen lisäksi myös kuvaamaan alkoholismia suomalaisena ilmiönä sekä sitä vaikenemista ja häpeää, joka sairauteen liittyy.

Pohjola käy läpi alkoholismin vaiheet ja tunnusmerkit. Hän kertoo pullojen piilottamisesta kotona ja kaikista niistä valheista, joihin juoppo kykenee suojellakseen mahdollisuutta juoda lisää. Erityinen huomio kiinnittyy myös työhön ja työpaikkaan, sillä monelle alkoholistille työ on viimeinen normaalin elämän kulmakivi, jonka alkoholi lopulta tuhoaa. Usein työyhteisö suojelee päihdeongelmaista viimeiseen asti. Pohjola käy myös läpi päihdeongelman vaikutusta ongelmaisen läheisiin ja sitä, millainen työ ja prosessi päihdeongelmasta toipuminen on niille, jotka vierestä seuraavat läheisen sairautta ja sen etenemistä.

Isä pullossa on henkilökohtainen ja koskettava kertomus syyllisyydestä, häpeästä, anteeksiannosta ja halusta ymmärtää ja rakastaa. Kirja ei kuitenkaan ole vain tätä, vaan se on myös suorasanainen ja avoin kertomus alkoholin haittapuolista Suomessa ja karu kuvaus siitä kustannuksesta, jonka alkoholi inhimillisesti Suomessa aiheuttaa.