Tuomas Rajala: Isävuoro : Miehekäs selviytymisopas eroon

Menneisyydessä on paljon upeita muistoja, sillä koimme monia asioita yhdessä. Niistä olen ikuisesti kiitollinen, sillä ilman niitä en olisi sellainen ihminen kuin tällä hetkellä olen.

Tuomas, 39, erosta aikaa kymmenen vuotta

Vertaistuki on muutostilanteissa tärkeää, mutta valitettavan usein miehet jäävät eron jälkeen tarkkailijan rooliin, eivätkä löydä keinoja käsitellä eroa muutoin kuin asioita itsekseen pyöritellen ja usein vielä kuningas alkoholin tukeen turvautuen. Tuomas Rajala on itse kokenut eron ja Isävuoro : Miehekäs selviytymisopas eroon on kirja, jollaisen hän olisi tarvinnut oman eronsa jälkeen.

Kirjan rungon muodostavat eronneiden miesten kertomukset omista eroistaan ja erojen mukana tulleista tunteista sekä haasteellisista tilanteista. Kertomusten välissä käydään läpi vastaukset tavanomaisimpiin eroon liittyviin kysymyksiin. Erityisen paljon tilaa annetaan eron aiheuttamille tunteille ja niiden käsittelylle ja tähdennetään sitä, kuinka parhaiten erosta selviytyvät ne, jotka kykenevät tunteistaan puhumaan ja etsimään apua itselleen.

Kirja antaa hyvät perustiedot jokaiselle erosta toipuvalle miehelle ja näyttää esimerkeillä sen, kuinka erilaisista vaikeista tilanteista lopulta voi selvitä ajan kanssa. Olisin kaivannut kirjaan vähintään yhden kuvauksen erosta, josta mies on selvinnyt omasta mielestään sujuvasti ja kertomusta siitä, miten hän tässä onnistui. Nyt eronneet miehet kertovat jostain kirjan teeman mukaisesta vaikeudesta omassa erossaan sekä siitä, miten he ovat ongelman kanssa selvinneet eteenpäin, mutta myös sen kuuleminen, että ero ei välttämättä johda isoihin ongelmiin, olisi ollut virkistävää.

Kaiken kaikkiaan Isävuoro : miehekäs selviytymisopas eroon on erinomainen hätäapu kaikille vasta eronneille tai eroa vakavasti harkitseville miehille. Ero ei ole koskaan helppo, eivätkä isät usein ole tasavertaisia erossa äitiin verrattuna ja tämän kuuleminen muiden eronneiden miesten suusta on tärkeää. Ihan niin kuin on tärkeää kuulla, että erosta selviää ja eroon liittyvistä tunteista kannattaa puhua mieluummin enemmän ja aikaisin kuin vähän tai ei ollenkaan.

Antti, 39, erosta aikaa vuosi ja kuukausi