Mark Eglinton: James Hetfield : peto Metallican ovella

Kirjan olettaisi nimensä mukaan kertovan eniten Metallican laulaja-kitaristista, James Hetfieldistä. Toki miehen lapsuus ja nuoruus varsin tavanomaisessa kaupungissa omalaatuisen uskonlahkon varjossa kerrotaan. Uskonto onkin varmasti jättänyt lähtemättömät jäljet nuoreen mieheen, samoin vanhempien ero sekä äidin kuolema olivat varmasti kovia iskuja.

Kun Hetfield jäi omilleen jo 16-vuotiaana, hän alkoi myös vähitellen käyttää alkoholia ja erilaisia päihteitä – lopulta aina ongelmaksi asti. Kuitenkin jo aikaisemmin hänellä oli kasassa erilaisia bändivirityksiä, joista aikanaan kasvoi varsinainen Metallica.

Kirja kertookin oikeastaan enemmän Metallican levyistä, niiden tekemisestä, kappaleiden aiheista, soittamisesta, kiertueista sekä suuremmista ristiriidoista, joista bändi myös tunnetaan. Bändistäkin kerrotaan oikeastaan vain olennaiset asiat ja odotetaan, että lukija jo tuntee tuotantoa ja bändiä sen verran, ettei asioita tarvitse erikseen taustoittaa tai selittää. Samalla pyritään tuomaan esiin Hetfieldin osuus ja vaikutus eri kappaleisiin sekä levytyksiin omalta osaltaan.

James Hetfieldin päihderiippuvuudesta, avioliitosta sekä lapsista toki kerrotaan, kuten tietysti pitääkin. Jotenkin nämä asiat jäävät sivuun joko tarkoituksellisesti tai tahattomasti. Jos teemana on henkilö itse, ehkä olisi voinut keskittyä myös hänen henkilökohtaisiin mielipiteisiinsä tarkemmin – nyt mukana on vain muutama lyhyt lainaus liittyen joihinkin haastatteluihin tai pari lausetta hänen varmasti rakastamistaan lapsista.

Kirjan kokoaja ei ole itse haastatellut eikä jututtanut itse päähenkilöä, joten tosiasiat ja jutut ovat joko tarkistettu jostakin tai osittain varmasti kuulopuheiden ja erilaisten lehtijuttujen pohjalta kirjoitettuja. Epäilen, että kirja siitä syystä jättää Hetfieldistä hieman onton ja jopa tylyn kuvan, johon hän itse ei ole päässyt vaikuttamaan. Toki joitakin ystäviä ja kollegoita on haastateltu, mutta silti kirja jää jotenkin vajaaksi henkilökuvan osalta, valitettavasti!

Kirjassa on hyvä valokuvaliite, mutta esimerkiksi varsinaiset elämäkertatiedot ja diskografia puuttuvat kokonaan. Nämä sekä Metallican eri kokoonpanot olisivat olleet paikallaan kirjan lopussa – tai ainakin minä hieman kaipasin niitä. Muuten kirja sisältää kyllä paljon tietoa eri kappaleista, tehdyistä levytyksistä sekä kiertueista, välillä tuntuu, että jopa turhankin yksityiskohtaisesti ja luettelonomaisesti. Sen sijaan on mukava lukea, keiden kanssa ja missä Metallica on esiintynyt; joko itse lämmittelybändinä tai ketkä ovat esiintyneet ennen heitä ja heidän kanssaan. Odottamattomia yllätyksiä löytyy taatusti joukosta.

Tämä on varmasti mainio opus faneille, jotka tuntevat Metallican kuin toisen jalkansa. Itse en tunne ja siksi suosittelenkin tämän lisäksi lukemaan aikaisemmin ilmestyneen koko bändistä kertovan kirjan, ikäänkuin pohjaksi. Mikäli siis ei ole guru jo alallaan… Tällaisena kirja ei minusta kerro James Hetfieldistä. Se kertoo miehestä, joka on ennenkaikkea Metallican laulaja-kitaristi. Ehkä niin on tarkoituskin, kyllä tämä yhden illan vie aivan mielenkiinnon nimissä. Suosittelen siis ennenkaikkea faneille ja Metallicaan sekä muuhun thrash metaliin tykästyneille.