Juha Torvinen: Vasenkätisen päiväkirja

Vasenkätisen päiväkirja

Tämä kirja on siis vasenkätisen päiväkirja ja jos noin niin kuin yleensä ajatel­laan, että jos joku juttu on tehty “vasemmalla kädellä”, niin se ei ole ihan put­keen mennyt, mutta tämä kirja on herkkua, ihan alusta loppuun asti. Eppu Normaalin armoitettu kitaristi Juha Torvinen!

Juha Torvinen ajatteli pitää päiväkirjaa vasta vuonna 2021. Parempi myöhään kun ei milloinkaan. Hyvin se onnistuu noinkin, aikuisena kirjoittaa muistiin, mitä tapahtuu, koska eihän sitä vielä vanhempana muista senkään vertaa. Kun sitten päivittää nykyaikaa, niin tulee mieleen kaikkea jo ammoisina aikoina tapahtunutta ja voi kirjata muistiin, kuten…

Torvinen kertoo, miten Akun Tehtaan on varannut Puolustusvoimien varus­miessoittokunta viideksi päiväksi harjoitteluun, niin siinä sitten tulee mieleen ne ajat, kun itse oli siinä iässä. Kun porukasta ainoastaan basisti Sami on käy­nyt armeijan. Syrjän veljekset saivat vapautuksen ja Torvinen itse ja Aku ovat suorittaneet siviilipalveluksen. Saamme tarinan siitä, millaista oli suorittaa siviilipalvelusta silloin ja mistä syistä.

Jos on tajunnut vain sen, että Juha Torvinen on kitaraa soittava bändin jäsen Eppu Normaalissa, niin nyt päiväkirjan sivuilta avautuu se Torvinen, joka tyk­kää teatterista, siellä käymisestä ja miten nauttii esityksistä. Hän tykkää myös kissoista! Harrastaa valokuvaamista ja niitä kuvia sitten onkin kirjassa ihan kivasti.

Varsinaista yksityiselämäänsä Torvinen ei avaa, ei kerro vaimostaan, lapsis­taan ja perhe-elämästään, saati sitten vaatekaapin sisällöstä, mikä on erittäin hyvä. Ollaan asian ytimessä, kun kerrotaan musiikista, sen tekemisestä ja kun sitä ei tehdä, niin mitä tehdään. Mielenkiintoista oli sekin tieto, että miten kei­kan jälkeen on turha päivä, jollei ole seuraavaa keikkaa. Kuinka kotiväki osaa siihen suhtautua kiitettävästi, kun turhautunut muusikko pörrää kiukkuisena pitkin tupaa.

On tarinaa siitä, miten “joutui” kotimaiseen elokuvaan ja millaista se oli. Sitten on settiä siitä, kun Iiro Rantala oli mukana kiertueella. Kaikista muistakin kei­koista, milloin sataa ja sitten taas ei.

Surulliset uutiset muusikoiden menehtymisistä, muun muassa Mika Sund­qvistin poismeno kosketti musiikin tekijöitä todella. Kuten myös aiemmin menehtyneen Mikko Saarelan kuolinuutinen vuonna 2019. Saarelan muis­toksi on perustettu Mikon Metsä Ylöjärvelle.

Paljon kaikkea kiinnostavaa tarinaa, hauskaa ja letkeätä kerrontaa, joka antaa paljon. Koko kirja pakettina on kuin lahja, josta iso kiitos!