Santtu Luoto: Eppu Normaalin tarina : 40 vuotta tiimalasin santaa

Eppu Normaalin tarina

Tämä kirja on Eppu Normaalin tarina, juhlapainos vuoden 2000 painoksesta. En ollut lukenut aikasempaa painosta, joten tämä oli minulle uusi, oikein juhlapainos. Eikä ollenkaan hullumpi.

Eppu Normaali on kuulunut minun elämään lähes aina, joten olipas kiva lukea niistä vaiheista, joita en enää muista. Se alku, kuinka oltiin niin punk-bändiä – jota oli muuten Apulantakin syntyessään.

Santtu Luoto on tehnyt hyvää työtä, sillä aikamoinen kattaus on koko kirja, santaa on tiimalasissa tippunut. Jokainen bändin jäsen tulee hyvinkin tutuksi, kun tätä kirjaa lukee. Aikamoisia velikultia. Ihan kuin oltaisiin suorastaan kavereiksi tultu.

Vaan onpas vaan saatu aikaiseksi musiikin saralla. Biisejä on värkätty niin, että heikompia hirvittää. Porukalla niitattu niitä kasaan ja me, koko kansa, olemme niistä saaneet nauttia. Mielenkiintoista oli saada tietoa siitä, miten niitä biisejä synnytettiin ja kuka teki mitä ja milloin.

Kirjassa on kiitettävä määrä hienoja kuvia ja pikku tarinoita, joita on poimittu lehtiartikkeleista. Tämä kirja kuuluu kaikkien Suomi-rockin ystävien kirjahyllyyn, sinne muiden musiikkikirjojen ja levyjen viereen.