Camilla Mickwitz: Jason

Vanhasta suosikista, alunperin vuona 1977 ilmestyneestä Jason-kuvakirjasta on otettu taas yksi uusintapainos. Kirjan alaotsikko on “Tarina tavallisesta pienestä pojasta” ja se kertoo Jason-nimisen pojan arjesta. Hänen äitinsä Hanna on yksinhuoltaja ja tekee paljon töitä, sillä aikaa poika itse käy päivähoidossa.

Kuvitus on omanlaisensa ja värikäs. Tästä on tehty myös animaatio, kuten monista muistakin Mickwitzin kirjoista. Jos samanlainen kirja olisi tehty myöhemmin, niin tarina ja kuvitus olisivat varmasti melko erinäköisiä. Nyt niissä molemmissa on retrotunnelmaa. Kirja on siis jossain määrin oman aikansa näköisiä, mutta se on silti kestänyt aikaa hyvin.

Aikoinaan kirja on saanut ilmeisesti useampia palkinnon, ainakin Kirjallisuuden valtionpalkinnon. Pidän myös itse tätä laadukkaana lastenkirjana, vaikka pidänkin joitakin Mickwitzin kirjoja vielä tätäkin parempina. Tykkäsin tästä jo lapsena, vanha kappale kirjasta tuli kulutettua melkein loppuun asti.

Veera