Eero Ojanen: Joka niemi, notko ja saarelma

Tämä pieni kirja esittelee suomalaisten mielenmaiseman. Ojanen, filosofi kun on, tutkii paikka-käsitettä sen laajassa semanttisessa merkityksessä ja esittelee niin maantieteellisiä, virtuaalisia kuin fiktiivisiäkin paikkoja. Niinpä käydään hyvässä aakkosjärjestyksessä muun muassa Espoossa, netissä, Surumantsissa ja pahassa paikassa.

Kukin paikka esitellään keskimäärin sivun mittaisella tekstillä, joka tarjoaa tietoa, pohdiskelua ja/tai nokkelaa veistelyä. Monia juttuja lukiessa olin kuulevinani markuskajoääntä. Minua kiinnostivat erityisesti paikkanimien todelliseen, kuviteltuun tai tuntemattomaan etymologiaan liittyvät kommentit. En ole koskaan tullut yhdistäneeksi etelää sanaan edessä. Mutta nyt se on päivänselvää: entisaikaan maja, kota tai talo rakennettiin niin, että ovi oli päivään päin, ja paikka joka oli siinä edessä oli lyhyesti ”etelä”. Muuka taas on tietenkin paikka, jossa muukalaiset asuvat. Entä mitä kieltä ovat suomelta näyttävät sanat Aulanko, Päijänne tai Keitele?

Paikkakuntien ja paikannimien historiaa, paikkoja kirjallisuudessa ja monenlaista muuta mahtuu runsaaseen sataan sivuun. Aakkosittaisten kappaleiden lisäksi kirjassa on hakemisto, jolla löytää lisää paikkoja tekstin kätköistä. Kirja on mukavaa ajankulua, ja jos aikaa jää yli, voi itse innostua rakentelemaan lisää paikkoja.