Viveca Sten: Juhannusmurha

Vaihteeksi dekkari, jossa ei ole sarjamurhaajaa! Viveca Stenin uusin suomennettu kirja on neljäs Sandhamnin murhat -sarjassa ja kertoo Victorista, jonka elämä saa surullisen lopun nuorison viettäessä juhannusta. Viini ja väkevät virtaavat, parisuhteita lopetetaan ja aloitetaan, eikä homma oikein ole hanskassa: yksi ja toinen örveltää ja sammuu. Huonoimmin käy siis 16-­vuotiaalle Victorille, joka löydetään surmattuna seuraavana aamuna, eikä kukaan nuorista juhlijoista näytä tietävän tai muistavan, mitä oikein tapahtui. Tutkimusten johtoon asettuu vanha tuttu Thomas Andreasson, ja tietysti myös Nora Linde häärii mukana. Victorin pitkäaikainen kaveri Tobbe joutuu huomion keskelle, sillä hänet on nähty Victorin luona joskus juhannusyönä, mutta saattaisiko hän todella murhata parhaan ystävänsä? Ja onko nuorten juhlissa ollut alkoholiakin vahvempia aineita mukana?

Jo Sotilaiden salaisuudet ­-romaanissa Sten oli onnistunut parantamaan kerrontaansa sarjan edellisiin osiin nähden, ja tuo kehityskulku jatkuu ilahduttavasti edelleenkin. Rakenne on selkeä, mutta mielenkiintoinen: tällä kertaa ei ole mukana sitä dekkareissa nykyään niin tavallista kursiivilla painettua salaperäistä sisäkertomusta, vaan kronologisen kerronnan keskeyttävät juhannusyön kokijoiden minämuotoiset osuudet. Myös päähenkilöiden kuvauksen kehittely sujuu hyvin: sarjan alkuosissa heitä vaivannut juppimaisuus on vähitellen haihtunut kokonaan, ja molemmat ovat perhe-­ ja parisuhdekuvioineen ihan inhimillisiä, tai ainakin melkein.

Olen nähnyt kirjasta tehdyn tv­-elokuvan, ja siitäköhän mahtaa johtua, että saariston juhannus tuntui romaaniakin lukiessa olevan intensiivisesti läsnä. Kesäkirjaksi siis mitä sopivin.

1. Eikös tää ole jo viides osa? Aikaisemmat on Syvissä vesissä, Sisäpiirissä, Pinnan alla ja Sotilaiden salaisuudet…

2. Kiitos tarkasta huomiosta, Susanna! Perustin oman laskelmani kirjan sivuliepeessä olleeseen luetteloon, jossa ei jostain syystä ollutkaan Syvissä vesissä -teosta, mutta kyllähän sekin tähän sarjaan kuuluu.

3. Se ensimmäinen, Syvissä vesissä, ei varmaan ole siinä liepeessä siksi, että se oli Crime Timen kustantama. Nää muut on WSOY:n. WSOY:n kirjaan on tietty listattu vaan ne WSOY:n kustantamat. Vähän höhlää, olen monesti kuitenkin nähnyt, että kesken sarjan on vaihtunut kustantamo, ja kyllä ne on mainittu ne muutkin osat, suluissa sitten vaan, että esim. ”Otavan kustantamana”. Mut WSOY on myös edellisessä osassa jättänyt mainitsematta sarjan alkuteoksen, joten sinänsä ei yllättänyt ettei sitä ollut siis tässäkään.

Itse kirjaan… täytyy lukea! Oon tykänny tästä sarjasta ainakin toistaiseksi ja koko ajan aina uusi kirja ollut parempi kuin edellinen. Erityisesti nyt tykkäsin Sotilaiden salaisuuksista. Tämä onkin kirjastosta jo varauksessa, toivottavasti saan pian luettavaksi. 🙂