Juri Nummelin: Kauhajoen runot

Tämä sarja runoja on syntynyt lokakuun 2008 Kauhajoen koulusurmien, kirjoittaja käyttää termiä laajennetun itsemurhan, jälkeen. Tämä on runoilijan ja toimittajan reaktio järkyttävään tekoon. Runot on aikaisemmin julkaistu tekijän Min Dikt -runoblogissa.

Runojen lisäksi kirjan lopussa on mukana myös samassa blogissa julkaistu essee, joka käsittelee em. tapahtumia.

Julkaisu on toimitettu vihkona, vanhaan tapaan. Nopeimpana reaktiona tapahtumiin. Runot itsessään ovat viiltäviä, sisäisiä tuntoja, herkkiä mutta lievän anarkistisiakin. Mikä oikeuttaa meidät tappamaan mitään tai ketään? Mikä ajaa maailman tällaiseen tilaan? Herkkyys on kuitenkin tallella, kuten varmasti oli itse tekijänkin mielessä — herkkyys ei häviä, se korkeintaan piiloutuu maailman ahdistaessa liikaa. Onko maailman väkivaltainen luonne tuotava esille, että sitä voisi muuttaa?

bullets are ready
maailma kiltti
tuhkaa sataa päällemme
vain jos haluamme

Ensimmäisenä tuli mieleen, että tätä voisi jakaa suoraan kouluihin ja ihmisille kyseenalaistaen ns. kriisiterapian. Tässä on paljon enemmän terapiaa kaikille. Lukiessa tätä on mahdoton altistua itse väkivallalle tai tehdä sitä toisille, koska muutoinkin voi kokea itsensä vahvaksi. Olla vahva olematta väkivaltainen. Onko se mahdotonta?

Suosittelen kaikille, joilla on oma mielipide Kauhajoen tapahtumista. Suosittelisin myös vaikka opettajille, kuraattoreille ja muille, jotka luulevat tietävänsä, mutta eivät ole selvillä asioiden tilasta kenenkään mielessä — valitettavasti. Minä arvostan tätä; en voi sanoa, että pidän, koska se olisi jo väkivaltaa kokoelmalle.